Overwegingen tijdens de voorbereiding fietstocht naar Santiago de Compostela 2015

1 augustus 2015 - Katwijk aan Zee, Nederland

Waarde Hejgers,

Het startstempel op weg naar Santiago de Compostela is op 20 juni 2015 in Haarlem gezet.  Paul en ik hebben dat stempel al gehaald in een prachtig oud klooster, het tegenwoordige Rosenstock- Huessy huis, bij de Stichting Haarlem-Santiago.

In de eerste week van januari 2015 heb ik tijdens mijn opname in het ziekenhuis van Davos het plan opgevat om deze zomer voor de 3e keer naar Santiago de Compostela te fietsen. De dubbele onderbeenbreuk na een dom ski-ongeval is voor mij goed om in het ziekenhuisbed een doel te stellen bij de komende revalidatie.

Ik moet daarbij ook aan mijn 10 jaar jongere broer PAUL denken. Paul werkt al meer dan 40 jaar, eerst Albert Heyn en daarna bij C1000. Supermarktketen Jumbo heeft C1000 enkele jaren geleden overgenomen. Paul is door die overname per 1 juli op 55 jarige leeftijd helaas "boventallig" geworden. Gelukkig heeft hij met zijn oude werkgever C1000 een "goede regeling" kunnen treffen, maar praktisch gezien heeft hij vanaf deze zomer een "lege" agenda gekregen.

Mijn fietsvriend Willem Guyt uit Katwijk aan Zee had in 2003 had op 50 jarige leeftijd hetzelfde "probleem", toen hij zijn bedrijf in afvalverwerking aan Ganzenwinkel verkocht. Op mijn voorstel zijn we in 2003 naar Santiago gefietst om onderweg daarover te praten en sindsdien gaat het met Willem tot op heden nog steeds goed.

Paul reageert positief op mijn fietsvoorstel. Daarna heb ik de andere leden van de fietsgroep "de Hejgers" gepolst of ook zij nog een keer interesse hebben in wederom een pelgrimage. De "Hejgers" Willem Guyt, Bert Vliegenthart en Lambert van Gemert hebben na enig aarzelen bedankt, maar ADRIAAN Smans is meteen enthousiast. Adriaan heeft de heilige Jakobus inmiddels al 3 keer omhelst, namelijk in 1999, 2003 en 2011, een 4e fietstocht naar Santiago is voor hem nooit te ver.

PETER Rijnierse heeft mij gemaild naar mijn ziekbed in Davos dat hij me graag wil begeleiden bij een volgende fietspelgrimage. Met Peter heb ik als huisarts van 1976 tot 2008 samengewerkt in de Groepspraktijk Lievekamp in Oss. Sinds die tijd werkt hij nog steeds, nu echter bij het Nederlands Huisartsen Genootschap en hij accrediteert huisartsenpraktijken in Nederland. Als hobby fietst hij met vrienden nog elke week een tochtje rondom Oss en soms verder weg met zijn zoon Gijs. Gelukkig zegt de nu 66 jarige Peter dat hij het met de gereformeerd opgevoede broers Paul en Gert en de katholieke Adriaan wel ziet zitten op een pelgrimstocht naar de heilige Jakobus in Santiago de Compostela.

Van teambuilding is tot op heden helaas geen sprake geweest. Ik ken mijn 10 jaar jongere broer en mijn 1 en 5 jaar oudere collega's goed, maar de toekomstige 3 pelgrims kennen elkaar nauwelijks. Welgeteld hebben we elkaar voor de aanstaande fietstocht slechts 1 keer gezien en daarbij gegeten in het Bomenpark in Heesch om aan elkaar te proeven.

Tot op heden hebben we nog steeds niet gezamelijk kunnen fietsen om elkaar beter te leren kennen. Paul was tot 1 juli nog erg druk met het ombouwen van vele C1000 tot Jumbo winkels en meteen daarna is hij tot 6 augustus met zijn gezin op vakantie in Italië. Peter is sinds begin mei druk met rondreizen, eerst door Toscane en daarna IJsland. Adriaan kreeg begin mei een netvliesloslating in linker oog, hij werd met spoed geopereerd. Daarna moest hij met dat oog 6 weken rust houden en kon daarom ook in juni geen urologische operaties verrichten in Ghana. Toen het eind juni weer met Adriaan goed ging, is hij met een kettingzaag, achter in zijn grote tuin, uit een boom gevallen en blesseerde daarbij ernstig zijn rechter enkel.Op een home trainer heeft hij zich nu in de maand juli voorbereid op de aanstaande fietstocht van 2500 km in 3 weken.Zelf loop ik nog steeds slecht na 4 orthopedische operaties aan het rechter been in 3 jaar tijd, fietsen gaat weer goed.

We kunnen pas maandag 10 augustus vertrekken, omdat Peter en Paul dan pas terug zijn van vakantie en ik net klaar ben van 3 weken vakantiewaarneming in de huisartsenpraktijk van mijn dochter Monique in Steenbergen. Verder hoop ik op zondag 9 augustus eerst nog mijn 66e verjaardag met mijn familie in Katwijk te vieren. Pas daarna, dus op maandag 10 augustus, is het vertrek.

Paul en ik fietsen die dag 140 km vanaf de Boulevard naar Heeswijk Dinther, uit de wind gehouden met fietsvrienden uit Katwijk en Noordwijk, om Peter en Adriaan aldaar te ontmoeten voor het vervolg van de tocht. Dinsdag 11 augustus is de 2e etappe van Heeswijk naar Lier bij Antwerpen, dan gaan we dus voor het eerst met z'n vieren fietsen. Na 22 fietsdagen en 2500 km achter ons hopen we op 31 augustus aan te komen bij de heilige Jakobus. Op dinsdag 1 september gaan we daar naar de pelgrimsmis en in de namiddag vliegen we naar Amsterdam. Willemijn, de oudste dochter van Paul, studeert namelijk woensdag 2 september af in de orthopedagogiek.

Onderweg gaan we veel praten, interessante mensen ontmoeten en mooie kerken bezichtigen om veel stempels te krijgen.We reizen met minimale bagage, maar wat we zeker meenemen is een goed humeur. Mijn fietsmaten heb ik gezegd: "wat je thuis laat, is mooi meegenomen"

Onderweg slapen we in van te voren besproken hotels, dus hebben we elke dag de wetenschap dat er 's avonds een opgemaakt bed klaar staat. Maar ik hoop natuurlijk vooral dat ons onderweg geen lichamelijk malheur toeslaat.

Wel staat ons elke dag een spannend avontuur te wachten en daarom maak ik dagelijks voor mijzelf een dagverslag. Als jullie het op prijs stellen zet ik dat verslag met foto's 's avonds op de mail, indien er Wifi in het hotel is. Die dagverslagen zijn ook te lezen op de door Willem Guyt bijgehouden website http://www.de-hejgers.nl. Laat weten, als je de mails niet op prijs stelt, want dan haal ik je adres van mijn maillijst

De pelgrimstocht naar Santiago de Compostela wordt volgens onze vroegere begeleider Gijsbert Meijvogel één lange afdaling"

Groet van Gert