Holbeach - Cambridge

16 augustus 2017 - Cambridge, Verenigd Koninkrijk

Dag 12. Holbeach - Wisbech - Ely - Cambridge

95 km in 4 uur en 25 min, 21.5 km gemiddeld, 135 hoogtemeters

Bewolkt, aantrekkende wind op kop, 20 graden.

"De route is omgegooid, hurricane Gert is op komst"

Vandaag zijn we in Cambridge aangekomen en niet in Norwich.

Op het ontbijtjournaal zagen we vanmorgen " hurricane Gert" aankomen in Ierland met veel storm en regen in Engeland voor morgen. Onze route looptvia Norwich langs de kust naar Ipswich, daarna naár Londen om de plaatsen Great Yarmouth,Lowestoft en Colchester aan de doen.

Rechtstreeks naar Londen is ruim 200 km en met deze omweg 450 km in 3 dagen.

Tijdens het ontbijt hebben we besloten de korte route te nemen met de cathedraal van Ely en de universiteit van Cambridge als alternatief.

Vandaag krijgen we al wind op kop, en morgen met storm en regen erbij,  is dat geen feestelijk vooruitzicht. Onze fietstocht moet "menselijk" blijven.

Gisteravond kwamen we er in de pub wat laat achter dat de feestelijke stemming veroorzaakt werd door de "furneral party" van oma, haar heengaan was de reden vooreen feestje.

In de pub heb ik na het bier weer genoten van chicken wings en lamb.

Vanmorgen uitgebreid gepraat met de eigenaar van ons oud Engelse pension.

Deze gefortuneerde man, we denken een aannemer, heeft een huis in Spanje, dus een click met Willem. Zijn stelling is dat de ouderen in Engeland niet mee hadden mogen stemmen in het referendum van 2016 over een Brexit: 90% van de mensen boven de 60 jaar was voor de Brexit en 80 % van de jongeren was tegen de Brexit.

"Wij ouderen hebben de toekomst van onze jongeren in Engeland verpest" is zijn mening.

De eerste 65 km tot Ely ging over vlakke Noordoostpolder wegen. Vroeg koffie gedronken in Wisbech, we hebben immers tijd genoeg. In Ely waren we onder de indruk van de cathedraal, hier is Engeland kunnen ze ook kerken bouwen.

Na Ely over prachtige smalle fietspaadjes gereden, die bedacht zijn door Google Maps.

Een bramenstop was overweldigend: na 10 minuten grazen zijn we gestopt, anders zijn we morgen ziek.

Volgens Willem kan de AH hier zijn hele jam voorraad voor 1 jaar oogsten.

Nu zijn we beland in Quy Mill Hotel & Spa bij Cambridge.

Als het morgen regent laten we ons de hele dag in de Spa verwennen.

Verhaal van Willem op Facebook

Slechte voorspellingen voor het weer gisteren onder het eten. We filosoferen over de komende dagen, morgen wind mee en dan twee dagen er tegenin. En de wind neemt toe, de kans op regen ook. In Ierland ligt een lagedruk gebied klaar en trekt naar ons.
We besluiten aan tafel dat we geen omtrekkende beweging naar de kust meer maken maar in een rechte lijn naar beneden rijden, Cambridge ligt dan op ons pad.
Morgen voor ontbijt nemen we de beslissing en boeken hotels af en weer aan natuurlijk.

Ik moet nog steeds wat vertellen oven het links rijden. In het begin is het raar en soms eng. Als je dan netjes aan de verkeerde kant rijdt en er komt in een bocht een auto of vrachtwagen aan denk je vaak "ik lig op ramkoers". Nu ram je niet veel met een racefiets maar toch. Maar het went snel, na een paar dagen weet je niet beter.

Weten jullie eigenlijk wel waarom Engelsen links rijden? Ik wist het ook niet maar let op:

Paar honderd jaar geleden zaten hier diverse koningen als het kon met veel ridders. Hoe meer ridders hoe grotere mond je kon hebben. Nu hadden de heren nog wel eens een geschilletje over een stukje land of nog erger, over dames. Dan haalden ze hun ridders erbij en probeerden ze er met een biertje uit te komen. Maar na een paar biertjes kwam er geen zinnig woord meer uit en moesten de wapens beslissen. Messen, knotsen, zwaarden, alles was toegestaan. Maar het meest mannelijk was toch wel een duel op paarden met lansen, dat maakte indruk, ook bij de dames.

Nu was het zo dat het toch al een gedoe was om met zware vesten en een speer op een paard te kruipen maar als je dan alle twee rechts gaat rijden zit die speer verkeerd, je krijgt je tegenstander er met de beste wil van de wereld niet af.

TOEN heeft met besloten om links te gaan rijden en kijk, toen vlogen de ridders in het rond. Daar heeft het links rijden de oorsprong. Nu zul je zeggen, er waren toch zeker ook linkshandige ridders? Die hebben ze naar verluid op een boot naar het vaste land gestuurd.

We gaan dus naar het zuiden, recht op Londen af en hopen het slechte weer voor te blijven. De route voert door een hoofdzakelijk agrarisch landschap. Boeren dorsen, klorsen, morsen, zaaien, maaien en graaien dat het een lieve lust is. Veel landbouwmachines onderweg, soms moeten we van de weg af omdat een passerende machine te breed is of de weg te smal.

Gert leert me van alles, graan, tarwe, haver, alle soorten kolen (behalve steenkolen) fietsen we langs. Pompoenen, aardappels, pispotten, bramenstruiken en ander onkruid, hij heeft er verstand van. Het landschap had niet veel verschild als we de andere route hadden gekozen, het is hier een vlak en boeren landschap.

Soms moeten we over een boeren erf, soms over dijkjes en bij een spoorwegovergang worden we tegengehouden door halve boompjes, veel lawaai en een man die met een groen en rode vlag staat te zwaaien als een majorette.

Hij komt naar ons toe en zegt dat wij als fietsers wel snel over mogen (auto's niet) maar dan wel NU. Er is verderop een trein ontspoord en nu komt er in de verte een bergingsploeg aan om het spoor weer vrij te maken. Dat maak je ook niet altijd mee dus we wachten even voor een foto-shoot van de caravaan.

De wind wordt steeds sterker en we zijn blij met de nieuwe route. Rond 4 uur rijden we Cambridge binnen waar we zullen overnachten.