dag 9. Dinsdag 18 augustus 2015. Sorigny - Chatellerault - Dissay - Poitiers - Mignaloux

18 augustus 2015 - Poitiers, Frankrijk

dag 9. Dinsdag 18 augustus 2015. Sorigny - Dange-St.Romain - Chatellerault - Dissay - Poitiers - Mignaloux

Gereden: 115 km in 5.12 min gem. 22.0 km hoogtem. 622, zonnig, alleen rijwind, 22 graden, na de middag dreigend onweer

" Reisapotheek "

Gisternacht kreeg ik een ontzettende kramp in mijn rechter kuit en rechter hamstring bij het omdraaien in bed, rugslapend ben ik die nacht doorgekomen. De oorzaak moet de exorotatiestand van mijn rechter voet zijn na de osteosynthese van het onderbeen in Davos. Het plaatje onder mijn fietssandaal heb ik aangepast, maar nog steeds zit ik wat gedraaid op de fiets. Ik ben in een lichter verzet gaan fietsen en probeer zo minder druk op het pedaal te zetten, om 's nachts nieuwe krampen te voorkomen. Verder heb ik afgelopen nacht geweldig moeten hoesten, volgens Adriaan is ook mijn snurkpatroon veranderd van robuust snurken naar nu een orkestraal puffen, blazen en fluiten. Toch ga ik mij maar geen medische zorgen maken, want bij het opstaan voel ik me nog steeds goed en heb ik weer zin een nieuwe fietsdag.

Om medische problemen te pareren en indien mogelijk te genezen heb ik voor mijzelf, maar ook mijn fietsmaten een reisapotheek meegenomen met de volgende medicamenten:

- 2 soorten antibiotica: azithromycine tegen luchtweginfecties en ciproxin tegen urineweginfecties

- 2 soorten pijnstillers: paracetamol tegen de pijn en diclofenac tegen arthrotische klachten

- prednison tegen allergische reacties of acute reumatische aandoeningen, zoals jicht

- omeprazol tegen maagklachten en loperamide tegen diarrhee

- miconazol crème tegen de schimmels en Betadine zalf tegen de huidinfecties

- diverse plakverbanden

- hechtmateriaal heb ik thuis gelaten, maar ik heb wel een goed schaartje bij me.

Na een Frans ontbijt (stokbrood met jam) hebben we de fietsen uit de schuur gehaald. Mijn voorband blijkt leeg, een glassplintertje wordt in de buitenband gelokaliseerd en eruit gepeuterd. Een nieuwe binnenband van een onbekend merk, gekocht bij Bike+ in Oss, bevat al een scheur als ik hem uit het nieuwe doosje haal.

Geen goed begin van een nieuwe fietsdag. Tijdens de bandenwissel verwijderd Adriaan onderwijl oud vuil uit Barcelona 2013 van de tandwieltjes. Als de ketting gesmeerd is draait alles weer als een naaimachientje.

Terwijl het volgens Janet van Rooy uit Oss in Nederland "pokkenweer" is, rijden wij in een zonnetje zonder wind met een lekker fiets temperatuurtje door het vlakke Franse boerenland. We passeren de A10 richting Bordeaux (gisteren zijn we de Loire bij Tours overgestoken) en gaan langs de brede rivier La Vienne rijden. Er wordt een nieuwe TGV spoorlijn ten zuiden van Tours aangelegd en die lijn verspert onze weg. De basis van een TGV spoorlijn heeft een dikke asfaltweg als onderlaag, zien we als we over een nieuw viaduct rijden.

Sweerman moet zijn nieuwste boekje ook hier gaan aanpassen. Een alternatieve route wordt door Paul gevonden.

We rijden als een speer in een treintje en om half 11 zitten we na 50 km al aan de koffie met 25 gemiddeld op de teller.

Aankomende nacht hadden we bij Gerard Duyndam kunnen slapen in Les Forges bij Poitiers. Hij wilde ons vanuit zijn 2e huis in Frankrijk tegemoet fietsen en hij zou dan ook 's avonds voor ons gaan koken. Helaas voor ons heeft hij zijn huisje aan vrienden verhuurd, dus zijn wij deze pelgrimage volledig op onszelf aangewezen.

Na het karige ontbijt deze morgen gaat bij mij na 80 km het licht uit, maar met een snelle Jelle van Paul was ik weer snel boven Jan.

Gelukkig passeren we kort daarna in Dissay een imposant chateau van de bisschop van Poitiers. Hier bakt de plaatselijke Chef de Cuisine voor ons een Faux Filet a la Guelardiere.

In een treintje rijden we Poitiers binnen waar het begint te spetteren. We vinden de brede Cathedral St Pierre met 3 prachtige timpanen, met de oudste kerkbanken uit de 10e eeuw van Frankrijk en het mooiste orgel uit 1791 van Europa.

Met de IPad als routeplanner vinden we het Best Western hotel in Mignaloux op de golfbaan.

Vannacht slapen we in een zespersoonskamer met 4 man, we eten vanavond onder de neoclassicistische Dorische zuilen.

Voor de volgers op de websites http://www.de-hejgers.nl : Willem Guyt is tot 26 augustus het natte Nederland ontvlucht en is nu in Pals. Hij heeft daar langzaam internet, dus de verslagen op de websites komen vanaf nu vertraagd door.