Dag 8. Maandag 5 augustus 2013. Scey sur Saone- Gy- Cernon- Quinzey- Arbois

5 augustus 2013 - Arbois, Frankrijk

Dag 8. Maandag 5 augustus 2013. Scey sur Saōne- Gy- Cernon- Quinzey- Arbois.

Onbewolkt, wind uit alle richtingen, 19-33 graden, 120 km,  21.4 gemiddeld, 974 hoogtemeters.

“Chambres 'd Hotes zijn ook leuk en de lekkerste zalm”

Bij de voorbereiding van deze reis had ik me veel zorgen gemaakt over de overnachting in Scey sur Saōne. Bij Booking.com was niets te vinden in deze regio. Alleen was er maar 1 kamer voor 1 persoon vrij in "la Ferme des Vikings"  Die kamer heb ik geboekt voor 85 euro en na de boeking gemaild, dat we niet met 1 maar met 4 mannen komen voor die ene kamer.

Geen probleem was het antwoord: “voor 8 euro per persoon zetten we er wel een bed bij”

Jullie willen niet weten hoe leuk we zijn ontvangen. Het is geen hotel, maar een oud boerderijtje in het centrum van Scey.

De Spaanse gastvrouw Claudine, die goed Engels spreekt, leidt ons rond in een huis rond een binnenplaats gebouwd. Via allerlei trapjes komen we in diverse ruimten, die erg kitsch zijn ingericht. Er is op de zolder een kamer met twijfelaar en er liggen 2 matrassen op de grond. Er is ook een groot bed op de overloop. Willem is er niet bij, dus kies ik voor het grote bed. De douche heeft een watermassage en je kan ook nog gebruik maken van een jacuzzi.  Claudine’s echtgenoot komt uit Normandie en heeft een Deense achtergrond.

Hij moet een geweldige knutselaar zijn, want we hebben zelfs airco op de kamer. Het pand is totaal niet brandveilig, maar dat kan ons nu niet boeien. Claudine wast onze kleren en maakt voor ons een gezonde salade en daarna een coq au vin. Dat spoelen we weg met een rode bordeaux. Daarna drinken we nog Leffe bier tegen de dorst.  Tijdens het diner houden 2 Engelse gepensioneerde gasten ons gezelschap. Ze gaan morgen voor 2 weken varen over de Saone.

Na een verkwikkende nachtrust zitten we 's morgens om 7 uur met de 2 Engelsen aan de croissants met marmelade. We nemen afscheid en rijden verder over de Groene Weg naar het zuiden. Eerst nog 15 km over het hobbelige jaagpad langs de Saone. Dan klimmen we het dal uit en komen nu in een graanlandschap met hier en daar maisvelden. De uitlopers van de Jura prikkelen onze kuiten. Adriaan is nu de kopman en houdt het tempo hoog.

Koffie drinken we op 40 km in Gy.

Eergisteren heb ik weer een mail van dr Amusu uit Ghana gekregen. Er zijn nog steeds problemen met het inklaren van de container. Nu vragen ze om een originele "Bill of Loading" Tijdens de koffie overleg ik met Sandra Vis van XLpack. Zij gaat een mail sturen naar de douane  en hoopt dat met het betalen van 75 euro de zaak los komt.

De Mio van Bert heeft weer een track gevonden tot Cernon. Bert wordt nu de kopman en houdt de vaart er goed in.

Quirin de Veer logeerde 3 jaar geleden in Hotel de la Truite de le Loue te Quinzey. Hij at daar de lekkerste forel ooit. Op onze culinaire rondreis willen  we dat ook meemaken en hebben daar een  omweg van 10 km met een beklimming voor over. Onze extra inspanning wordt op 90 km beloond door een voortreffelijke lunch met "truite à la meuniere" als hoofdgerecht, zittend langs de Loue watervallen.

Nog 30 km te gaan tot Arbois. Een stop maken we in Arc-et-Senans bij de Saline Royal. Daar is een koninklijk zoutwinnings- gebouwencomplex van bijzondere architectuur.

We hebben nu bijna 1000 km gereden, maar zijn nog niet op de helft.

Als we niet vallen, gaan we denk ik ver komen.