dag 8. Maandag 17 augustus 2015. Vendōme - Chateau Renault - Tours - Sorigny

17 augustus 2015 - Sorigny, Frankrijk

dag 8. Maandag 17 augustus 2015. Vendōme - Chateau Renault - Tours - Sorigny

Gereden: 98 km in 4.39 min, gemiddeld 21.0, hoogtemeters 589. sluierbewolking, lichte wind in de rug, 22- 30 graden

" Zadelpijn en fietszadels"

Gisteravond heb ik als reactie op het dagverslag 7 erg veel vragen gekregen over de kont van Adriaan. Mijn dochter Annemarie wil zelfs een spoedpakket met Duoderm en Allevyn in het volgende hotel laten bezorgen.

Op weg naar Chartres (dag 5) heb ik echter geschreven dat Adriaan na 100 km bedacht heeft dat pijn maar een beleving is en sinds die tijd hoor ik hem niet meer over zijn kont. Bovendien heb ik de laatste 2 nachten niet meer met Adriaan geslapen, dus kan nu geen recent oordeel geven over de huidige stand van zaken.

Vanmorgen bleek de vuile was gedaan, maar niet droog dus hebben we ons in natte broeken gehesen. Er is nu veel kans op verweking van de huid, hetgeen we met sudo-crème proberen te voorkomen.

Om zadelpijn te voorkomen heb je een goed zadel nodig. Het is essentieel dat je op de tubera ischiadica (zitbotjes) zit.  De breedte van het zadel moet de afstand tussen de zitbotjes + 6 cm zijn. Het drukpunt van de 2 zitbotjes moet precies op de 2 hoogste delen van de achterkant van het zadel komen. Je moet dus de afstand tussen de zitbotten meten. Vrouwen hebben een grotere afstand tussen zitbotten, dus zij hebben een breder zadel nodig.

Het zadel moet met de punt naar voren precies horizontaal staan. De lengte van het zadel is bepalend voor de stabiliteit, hoe langer het zadel des te stabieler je fietst.

Bij mannen is een gleuf in het zadel aan te bevelen, want dan heb je minder druk op de gebied van de arcus pubis (het gebied met de plasbuis en de bloedvaten met de zenuwen)

Hiermee voorkom je plasproblemen, erectiestoornissen en gevoelloosheid. Vrouwen hebben een bredere en kortere gleuf nodig. De lengte van het zadel is belangrijk voor de stabiliteit.

Toch hebben we 4 verschillende zadels, want over de hardheid van het zadel valt te twisten.

Peter rijdt op een lederen Brooks, want hij vindt dat het leer van het zadel zich naar zijn anatomie vormt. Adriaan heeft een zadel met wel een erg brede gleuf. Paul heeft een gelzadel met kleinere gleuf en met vering in de zadelpen.

Ik heb een ouderwets hard zadel zonder gleuf, want ik heb nog nooit klachten gehad op mijn oude Gazelle.

Na het verlaten van Vendome werden we al meteen geconfronteerd met een wegafsluiting bij een spoorbrug in het boerenland. Een nieuw aangelegde provinciale weg is hiervan de oorzaak, dus Sweerman zal zijn boekje moeten aanpassen. Paul heeft creatief een alternatieve route gevonden. Peter heeft af en toe een vastgelopen ketting, als hij verkeerd schakelt tussen de 34 achter en zijn grote voorblad. Daarom rijdt hij elke dag met zwarte vingers, want zonder handschoenen ontwart hij zijn geoliede vastgelopen ketting.

Ik zie voor het eerst verdorde zonnebloemen velden, bijna klaar voor de oogst. De rijpe koppen hangen deemoedig naar beneden. Ook zie ik een nieuw gewas sorghum, een mais die beter tegen de droogte kan. Koffie wordt gedronken in Chateau Renault, Adriaan zet de derailleur kabel van Peter's Trek wat losser.

We ontdekken een nieuw fietspad van Chartres naar Tours buiten de Santiago route van Sweerman om. Die route is langer maar wij denken veel mooier. Daarna komen op een prachtig fietspad langs de Loire, waar druiven rijpen tot mooie wijnen.

De prachtige Cathedral van Tours wordt van buiten en van binnen bewonderd, een stempel wordt gescoord.

Ik denk een lekker broodje falafel te scoren bij een Libanees, maar omdat we op een stoel zijn gaan zitten werd de sandwich à porter een bordje droge ballen met sla.

Tours is een erg grote stad, moeilijk om te verlaten.

Op advies van Quirin de Veer zijn we nu aangeland in Auberge de la Mairie in Sorigny.

De kamers zijn sober, maar het tapbier smaakt erg goed en voor vanavond zijn de tafels al gedekt voor een overvloedig pelgrimsmaal.