dag 7. Zondag 16 augustus 2015. Chartres - Bonneval - Chateaudun - Vendōme

16 augustus 2015 - Vendôme, Frankrijk

Zondag 16 augustus 2015

dag 7. Chartres - Bonneval - Chateaudun - Vendōme

Afstand 113 km, tijd 5.25 min, gemiddeld 21 km, hoogtemeters 570, blauwe lucht met schapenwolkjes, windstil en 22 graden

"Het schrijven en versturen van dagverslagen en booking.com"

Vanmorgen hebben we in alle rust ontbeten. Ik heb daarna het dagverslag van gisteren in de lobby verstuurd en Adriaan heeft de voor-derailleur van de Trek van Peter beter afgesteld. Nu kan hij beter schakelen, maar bijna was er een "Martin Maasland syndroom" ontstaan: het getwiste kabeltje schoot uit het cilindertje, maar Adriaan heeft met een Willem Guyt manoeuvre het probleem hersteld. Met schoongemaakte en gesmeerde kettingen hebben we de Cathedral van Chartres wederom bezocht.

Er werd om 9 uur een vissersmis opgedragen door 1 heer met mooi gezang van een koor en een zuiver zingende dame als soliste. Het Kyrie Eleyson werd in het Grieks gezongen, het Credo, het Gloria en het Agnus Dei was Latijns gezang en de offeranden waren in het Frans.

Tijdens die mis hebben we wel 10 kaarsen opgestoken voor vrienden in Nederland met een ernstige ziekte.  Daarna gingen we tijdens het zingen de kerk uit, voordat de hoofdmis begon.

Buiten de kerk hebben we nog een prachtige stempel gescoord, voordat we 40 km door plat boerenland gingen rijden.  Alle dorpjes waren uitgestorven, geen verkeer en geen werk op het land, alleen een verdwaalde hardloper en een loslopende hond zijn we tegengekomen. Ook borden gezien met daarop het protest dat de regering de boeren dood maakt.

Pas in Bonneval was er weer leven, want daar ging net de hoofdmis uit. In het café op het kerkplein dronken we koffie onder klokgelui.

Zo zwaar als gisteren, zo makkelijk gaat de dagetappe vandaag. We fietsen over gladde wegen in de zon met heerlijke  temperatuur zonder tegenwind.

We nemen dan ook alle tijd voor de koffie en daarna nog een lunch bij een pizza bakker in Chateaudun. Tijdens de stops schrijf ik indien mogelijk meteen een dagverslag. Alle indrukken en mijmeringen die in me opkomen tijdens het fietsen leg ik meteen in de IPad vast.

Bij aankomst in het hotel hoef ik dan alleen nog maar de getallen uit de computer te halen, er foto's bij te plakken en het dagverslag is klaar en kan er uit.

Helaas is niet overal goed internet in het hotel of is zoals gisteren de etappe zo zwaar dat er van schrijven overdag niets terecht komt.

Het dagverslag schrijf ik voor mijzelf, maar er zijn volgers die ze interessant vinden.

Willem Guyt houdt de websites http://www.de-hejgers.nl bij en elke dag plaatst hij er een nieuw verslag. Inmiddels staan er al 225 dagverslagen op deze site, dus wie zin heeft kan meerdere verslagen lezen, ook uit voorgaande jaren.

Inmiddels wordt mijn broodje Illinois opgediend en ik denk mijn dagverslag voor vandaag helemaal klaar te hebben.

Echter 's avonds moet ik toch een aanvulling schrijven, daar had ik niet op gerekend.

Via Booking.com had ik in Vendome 2 kamers in het Mercator hotel besproken. Helaas blijkt bij aankomst het hotel dicht en het hek is gesloten. Dat heb ik nog nooit meegemaakt na minstens 50 boekingen in het verleden.

Gelukkig is het nog maar 16.30 uur, maar na rondfietsen en al 5 gesloten hotels in de vakantiemaand augustus bezocht te hebben, slaat bij ons om 18 uur toch wel enige onrust toe.

We besluiten nu niet-alcoholisch te gaan drinken. Gelukkig helpt de vrouwelijke eigenaar van een bar ons uit de brand en nu slapen bij een hypomane, zijn vrouw onderdanige man, die zonder overleg met zijn vrouw (zij is nog steeds niet thuis) ons 2 slaapkamers aangeboden heeft. Hij kan voor ons niet de was doen, maar hoopt dat zijn vrouw, als ze thuiskomt, daartoe genegen is. Morgen hoort u hoe dit gaat aflopen.