dag 6. Zaterdag 15 augustus 2015. St Felix - Meru - rivier Seine - Maintenon - Chartres

15 augustus 2015 - Chartres, Frankrijk

dag 6. Zaterdag 15 augustus 2015.  St Felix - Meru - rivier Seine - Maintenon - Chartres

Gereden: 163 km in 8.45 uur, gemiddeld 18.6 km, hoogtemeters 1690, zwaar bewolkt met eerst regen, wind tegen, 68 F

"zo zwaar, zo lang en zo ver is afzien"

Gisteravond heeft onze kasteelvrouw Jacqueline voor ons gekookt en de was van 2 dagen gedaan. Haar man heeft ons bediend, hij was al snel door zijn biervoorraad heen, maar gelukkig was de drankzaak om de hoek nog open. Jacqueline bezat in haar vroegere leven 2 restaurants en daar hebben we van geprofiteerd. Haar man Jacques was architect in Parijs en zij genieten samen van hun 2e huwelijk en hun hobby Chambers d' Hôtes op een kasteel.

Tijdens het eten hadden we diepgaande gesprekken over het geloof, Paul heeft veel verteld over de Meerkerk in Hoofddorp.

Ethische kwesties zoals invriezen van zaad- en eicellen, erfelijkheid-bloedonderzoek bij zwangeren, tot welke leeftijd bepaal je nog het PSA bij mannen; dat waren onder andere de onderwerpen, die diepgaand besproken zijn.

Het dagverslag had ik overdag al gemaakt, maar door een ellendige uitgebreide WIFI code en een slecht werkend netwerk heb ik pas na resetten van hun installatie het dagverslag 's morgens kunnen verzenden.

Het ontbijt vanmorgen was buitengewoon, de tafel was keurig gedekt en er waren teveel lekkernijen om van alles te genieten.

St Felix ligt ten westen van de Jacobsroute en staat niet meer op onze route kaart. Ik heb gekozen voor een short cut route maar die pakte helaas helemaal verkeerd uit: na 10 km extra met veel beklimmingen zijn we pas weer op de route gekomen.

Adriaan had een moeilijke dag, zijn kont is kapot en hij moet de helft van de tijd staan. We geven hem alle ruimte om zijn eigen tempo te bepalen, maar dat gaat wel ten koste van een goed gemiddelde. We zijn hem daar dankbaar voor.

Gelukkig was in Meru op 35 km een café open op Maria Hemelvaart, want op deze feestdag zijn alle winkels dicht.

We dronken een café au lait en ik kon zelfs een tandenborstel scoren, die heb ik namelijk in St Quentin laten liggen.

Mijn Garmin fietscomputer gaf na 60 km de geest, hij werd bloedheet en de accu bleek leeg.

De nieuwe Sweerman route van 2015 is totaal anders dan de ingeladen route naar Santiago uit 2008. De Garmin is continu aan het "herberekenen" Met een meegenomen opgeladen Powerbank heb ik hem toch weer aan de praat gekregen.

Paul dirigeert ons nu voortreffelijk over de mooie Franse D-wegen. We rijden nu vol vertrouwen achter hem aan, want hij is onze gids naar Santiago geworden.

In totaal hebben we vandaag 163 km gefietst met erg veel beklimmingen ten noorden van de Seine. Dat hadden we niet verwacht en daarom was het "afzien" vandaag. "Zo zwaar en zo ver en zo lang" dat was het thema van vandaag.

Bij een Carrefour naast de Seine brug hebben we veel belegde broodjes, flessen cola en ook yoghurtjes gekocht en ter plekke verorberd.

Met nog 60 km te gaan heeft Adriaan tegen zichzelf gezegd dat pijn maar een beleving is. Met die gedachte fietste hij veel sterker en elke 10 km zijn we gestopt om Adriaan's kruis de kans te geven meer lucht te krijgen.

Door deze maatregelen zijn we net op tijd (om 19 uur) bij de Cathedral aangekomen. Die kerk ligt op een gigantische bult, want je kan hem al van veraf zien. Met de IPad op het stuur als route begeleider zijn we over steile kinderkoppen straatjes a la Vezelay bij de kerk aangekomen en vol bewondering naar het koor gelopen. Helaas geen tampon gescoord, maar morgen gaan we zeker terug.

Nu zit ik in een Italiaans restaurant een Escalope met spaghetti te eten en schrijf dit verslag met veel bier en heerlijke rode wijn. Paul en Peter schranzen een enorme pizza naar binnen, maar Adriaan is net als ik veel selectiever geweest in de keuze van een gerecht.

Morgen hebben we een relatieve rustdag van maar 100 km met als eindbestemming Vendōme.