dag 6. Dinsdag 24 mei 2011. Châlons- Dommartin-Lettrée- Troyes- Eaux-Puiseaux

24 mei 2011 - Eaux-Puiseaux, Frankrijk

Chalons- Dommartin-Lettree-Troyes- Eaux-Puiseaux

Gereden: 145 km in 6.30 uur, bewolkt maar droog, 20 graden, wind van rechts

Vandaag is het een "Garmin" discussie dag.

Ik fiets op mijn richtingsgevoel Chalons uit naar het zuiden en ziet het plaatsnaam bordjes Sarry (ligt iets oostelijker van de Jacobs route) Via een binnendoorweg verwacht ik dan de echte Jacobus-route na 5 km weer op te pikken. Adriaan geeft na 5 km aan dat de Garmin blijft zeggen dat we fout zitten. We kiezen voor de elektronica en gaan dan de Garmin volgen. Wat blijkt: we rijden terug naar het hotel en volgen dan de Garmin en komen ook in Sarry uit, nu via onverharde wegen.

Conclusie: met de Garmin kom je in Santiago, maar hij volgt de route die de "route maker" zelf gereden heeft. Vanmorgen heeft de Garmin ook niet goed ‘’herberekend’’. Ergo: je volgt of de Garmin of je fietst een route volgens de kaart.

Na 10 km extra zijn we eindelijk de stad Chalons uit. We plannen de koffie na 35 km in Dommartin-Lettree.

In dat gehucht is een mooie kerk met maar één café. De eigenaar is een weduwnaar met COPD en hartfalen. Hij zit om 10 uur al aan het bier, zijn rode wijn is op. Wij kunnen alleen kiezen tussen bier of cola, koffie is voor hem geen optie. Hij wil ons na een cola een stempel geven.

Het is ongelooflijk, maar verder is er tussen Chalons en Troyes is geen enkele winkel of café op de route naar Santiago.

We zien alleen golvende korenvelden, een rijdende winkel zijn we niet tegengekomen.

Uitgedroogd en hypoglycaemisch komen we na 105 km al om 13 uur in Troyes aan.

We laten ons de "plat de jour"; kip en frites goed smaken.

De gotische kathedraal St. Pierre-et-Paul heeft prachtige ramen, we krijgen er een stempel.

Via veel kleine binnenwegen komen we bij een prima hotelletje. Op zondag en dinsdag wordt er niet gekookt, maar voor ons wordt vandaag een uitzondering gemaakt.

Zelfs wil de aardige eigenaresse voor ons de was doen.

Weerbericht voor donderdag en daarna; regen met onweer en wind van 60 km per uur vanuit het zuiden.