dag 5. Vrijdag 14 augustus 2015. St Quentin - Noyon - Compiègne - St Felix

14 augustus 2015 - Compiègne, Frankrijk

dag 5. Vrijdag 14 augustus 2015. St Quentin - Noyon - Compiègne - St Felix

Gereden:  126 km in 6.07 uur, gemiddeld 20.6 km, hoogtemeters 688, bewolkt, harde wind tegen, enkele spetters gevoeld

"Het is routine geworden, we zijn in een flow beland"

Inmiddels hebben we allemaal een keer aan elkaar geroken, want elke nacht wisselen we van partner. Er is een duidelijk verschil in geluid, geur en routines heb ik bemerkt in deze eerste dagen. Gelukkig heb ik een slechte reuk en Peter een slecht gehoor. Adriaan en ik hebben al een baard van 5 dagen, maar we zijn nog niet rijp voor een scheerbeurt.

Opstaan doen we om 7 uur en in een half uur zijn we gedoucht en gepakt. Het inpakken gaat steeds sneller, het past nu ook allemaal precies in de tasjes. Half 8 ontbijten en om 8 uur vertrekken is het de bedoeling om op de fiets te stappen.

We fietsen in een treintje: Paul meestal op kop en Peter daarachter. Adriaan wordt door Peter en mij ingesloten, hij wordt continu uit de wind gehouden en zijn hartslag wordt bewaakt. Zo zijn we al behoorlijk op elkaar ingespeeld.

Gisteravond hebben we heerlijk gedineerd op kosten van Adriaan. Hij had iets te vieren in zijn familiekring en heeft dat met ons gedeeld. We zaten aan de prachtige Place de l' Hotel de Ville en na 10 minuten zijn we het Restaurant Cuisine Regionale, genaamd Le Glacier, ingevlucht door een geweldige stortbui. Ik heb erg genoten van een foie gras, entrecote en profiteroles met keurige huiswijn.

Slapen deden we in een Ibis Hotel recht tegenover de Cathedral, vanuit onze kamer hadden we er prachtig zicht op.

Gelukkig is het vandaag 15 graden minder warm dan gisteren, maar we hebben vandaag de wind pal tegen. Paul houdt ons prima uit de wind en we maken een waaier.

Opvallend hoeveel verschil er is tussen de route van 2008 in de Garmin en de nieuwe Sweerman uitgave.

We rijden nu langs de Oise tussen St Quentin en Noyon. In die plaats aangekomen drinken we koffie en denken daarbij aan Karel de Grote, die hier in 768 gekroond is, hij werd toen koning van zijn westelijke Rijksdeel.

In de antieke Cathedral van Noyon halen we weer een stempel, mijn eerste bladzijde is vol.

Daarna rijden we door een mooi bos naar Compiègne en vinden in het centrum naast de Cathedral ook een prachtig paleis van Lodewijk XV. Op het plein bij het standbeeld van Jeanne d' Arc maak ik een Croque Montignac soldaat, die me heerlijk smaakt.

Dan buigt de route af naar het westen, want we gaan met een grote boog om Parijs heen. We passeren de A1 en de TGV en een straffe wind laat ons weer in een waaier rijden door droge graanvelden.

Na enig gezoek vinden we eindelijk de kasteelvrouw en heer, die ons hartelijk verwelkomen. We mogen vannacht in hun paleisje slapen, alvorens ze voor gekookt en de was gedaan heeft.

Morgen wacht ons de langste etappe van minimaal 150 km op Maria Hemelvaartsdag naar Chartres