Dag 4. Donderdag 8 augustus 2019

Bremerhaven - Stade - Hamburg

Half bewolkt met 2 onweersbuien, 22 graden, wind in de rug

109 km in 4 uur en 43 min, 23.2 km/uur gemiddeld, 255 hoogtemeters

“Deutsche See Fischmanufactur”

Vandaag geen wielerverhaal, maar alleen mijn indrukken van het bezoek aan de “fabriek” Deutsche See Fischmanufactur, die Dirk-Jan Parlevliet (neef van Willem Guyt) van het familie bedrijf P&P in 2014 overgenomen heeft van een Duitse concurrent.

Dirk Grunstra werkt met veel plezier bij dat bedrijf en is gemiddeld 3 dagen in de week in Bremerhaven en/of op zakenreis in Europa en soms ook ver daar buiten. Hij heeft voor ons vanmorgen een rondleiding georganiseerd.

Eerst zien we 2 vissersschepen van de vloot van P&P, die uit 10 tallen schepen bestaat. Met kranen wordt gelost en worden de boten ook weer bevoorraad, we zien veel Nederlanders aan het werk. Alles moet in korte tijd gebeuren, want tijd is geld.

Daarna bezoeken we één van de de fabrieken van P&P op het haventerrein. Na uitgebreide desinfectie en vragen lijsten mogen we in”pak” de fabriek binnen, Felix leidt ons rond. In deze fabriek worden 3500 verschillende producten gemaakt door honderden medewerkers. Het is een ongelooflijke organisatie om alle producten, die met vis te maken hebben, van groot volumes en massa’s in kleine verpakkingen verwerkt te zien worden.

Alles kunnen we enkele dagen later is de supermarkt kopen met stickers waarop niet alleen de inhoud, maar ook de herkomst en de houdbaarheid vermeld staan. Alles gebeurd onder strenge hygiënische omstandigheden met Deutsche gründlichkeit. Het roken van diverse vissoorten heeft op mij veel indruk gemaakt.

Ook het verhaal over het maken van Sushi’s met rijst was erg interessant. Vis en rijst moet samen onder speciale condities bereid worden, anders is de houdbaarheid niet gegarandeerd. Er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan met dank aan Dirk en P&P. De Nederlandse durf en vindingrijkheid is voor mij daar zichtbaar geworden.

Volgend week maandag gaan we op het eiland Rügen in Sassnitz de EuroBaltic Fischfabrik bezoeken, dus mijn verhaal over vis en P&P is nog niet klaar.

Vanavond zijn we in Hamburg aangekomen na eerst nog langs een Airbus fabriek gefietst te zijn. We zagen toevallig een Airbus Beluga opstijgen en ook nog landen. Dit reusachtige cargotoestel is nodig van onderdelen van de Airbus-toestellen te vervoeren.

Met een veerpont kwamen we tijdens een onweersbui aan de N-O kant van de Elbe in Hamburg.

Morgen gaan we naar Lübeck, dus tot morgen.

Groet van Willem en Gert.

Verhaal van Willem op Facebook

Vanmorgen heerlijk ontbeten in het mooi aan de haven gelegen hotel. Gisteren zijn we met Dirk Grunstra lekker uit eten gegaan en vanmorgen zal hij ons een rondleiding geven bij de bedrijven van P&P hier in Bremerhaven. Er is veel bedrijvigheid, er liggen twee schepen van P&P te lossen aan de kade. We rijden rond over het immense bedrijventerrein en melden ons dan bij de Deutsche See. Een groot bedrijf met de hoofdvestiging hier waar wij staan en nog een stuk of 20 groothandelsplaatsen verdeeld over Duitsland. Hier worden wij weer verpakt, geschoeid, gewassen en ontsmet. En procedure die we ook bij Heiploeg tegen kwamen en niet vreemd omdat je rechtstreeks in de voedingsmiddelen-industrie stapt. Hier krijgen we uitleg over wat al deze mensen met de vis doen die hier wordt aangevoerd. Maar niet alleen vis maar ook vleeswaren, garnalen en salades. Duitsers zijn gek op salades dus wordt hier dagelijkse 100 ton (100.000 kg) salade gemaakt in de meest uiteenlopende soorten. En een rook-afdeling, sushi afdeling, zouten, zuren, te veel om op te noemen (met name om te onthouden :-()

Het is een enorm gekrioel van mensen die allemaal met paklijsten, ingrediënten, recepten, afvulgewichten en verpakking bezig zijn. Het is een wonder dat de juiste vis in de juiste saus in het goede bakje met de juiste sticker op de goede pallet in de juiste vrachtwagen terecht komt.

Na dit bezoek zijn we zeer onder de indruk en worden door onze reisleider terug gebracht naar het hotel waar we ons gaan op maken voor de reis. We moeten immers nog ruim 100 km fietsen naar Hamburg.

Gert heeft nog een zakelijk telefoontje af te werken en we vertrekken om 10.45

Eerste de stad naar eens uit en bepalen wie de routebaas is. Elke navigatie heeft zijn eigen weg naar het uiteindelijke doel. Maar niet alle wegen zijn even fijn, maar dat weet je niet vooraf, wij zijn er immers nog nooit geweest. Luisterend naar de commando’s van mijn stuur komen we op prachtige bospaden terecht die echter na enige tijd overgaan in sintels, het materiaal wat ze aanbrengen vòòr er geasfalteerd wordt maar wat hier waarschijnlijk nooit afgemaakt zal worden.

Die paden duren te lang, onze banden doen zeer, we voelen het bijna.

We komen zelfs op stukken waar ze glas door de sintels malen, de weg schittert alsof Swarovski de hoofdsponsor is. Een prachtig gezicht maar NIET voor de banden. We/ze hebben het overleefd en kunnen door op het asfalt. Na een lange weg van 30 km rechtdoor, komen we in Stade. Een grote stad waar we willen stoppen voor wat energie (lees eten). Het begint gelijk te storten en we vluchten een Griek binnen, niet direct mijn eerste keuze maar wel een droge. Na 30 minuten naar Grieks kattengejank geluisterd te hebben, en een Griekse uitsmijter te hebben verorberd, gaan we weer op pad. Onweersbuien links en rechts maar wij hebben de wind mee en de zon in de rug.

Vlak voor de pont over de Elbe zien we een heel vreemd vliegtuig vertrekken. We moeten om een immens groot complex ban Airbus heen fietsen en in de verte zet het broertje van dat lelijke vliegtuig de landing in. Het is de Beluga die hele vleugels en rompen mee kan nemen naar Frankrijk waar ze de Airbus verder afbouwen.

Dan de pont over en het hotel opzoeken, ook dat valt niet altijd mee in zo’n grote stad.

Tot morgen.