Dag 4. Donderdag 1 augustus 2013. Bovigny- Wiltz- Ettelbruck- Luxembourg.

1 augustus 2013 - Luxembourg, Luxemburg

Dag 4. Donderdag 1 augustus 2013. Bovigny- Wiltz- Ettelbruck- Luxembourg.

Strak blauwe lucht, 18 tot 33 graden, 124 km, 19.4 gemiddeld, 1023 hoogtemeters.

“Navigatie-perikelen”

Gisteravond heerlijk in het zonnetje genoten van het gerstenat. Het bier smaakt nog lekkerder als je op een dag door inspanning veel vocht verloren hebt. We nemen het Menu de Jour met een flesje droge witte Vin d' Alsace. Na gisteravond denken we nu een eenvoudig menu te krijgen, maar de Belgen kunnen ze er ook wat van. Voorgerecht is een paté met mooie garnering. Hoofdgerecht is zander filet. Nagerecht was koffie in de tuin.

Vannacht slaap ik met Adriaan. Bert gaat alleen naar zijn kamer, want Willem is er niet. Afspraak is nu dat we om de beurt alleen slapen. Al snel hoor ik Adriaan veel lawaai en boze kreten slaken in de badkamer. De shampoo fles dop zat los. Zijn hele toilettas zit nu onder de plak.Toeval wil dat precies 10 jaar geleden hem datzelfde overkwam op de camping hier 10 km vandaan.

Er zijn beperkingen met de navigatie, we volgen de Groene Route naar de Middellandse Zee van de Europa Fietsers. Deze route staat in 2 ringband boekjes. Je kunt de route ook downloaden in de fietscomputer. Bert heeft een Mio. Adriaan een Garmin. Ik heb een IPad op mijn stuur gemonteerd. De gedownloade versie staat in de Mio en de Garmin. Ik heb alle kaarten gefotografeerd en in de IPad gezet. Zo zijn we zonder kaarten en boekjes vertrokken. Papier is met moderne apparatuur alleen maar ballast. Nu blijkt de Mio van Bert alleen maar de route tot vandaag in de computer te hebben. De rest van de  route is niet doorgekomen! Proefondervindelijk is nu bij ons aangetoond dat de Mio niet geschikt is voor GPX bestanden met meervoudige routes.

Wij adviseren toekomstige gebruikers om na het laden van het GPX bestand in een Mio, eerst de te navigeren route te controleren.De Garmin doet het goed. Hij heeft een GDB bestand uit Map Source. Bij het laden van de route en de kaartgegevens worden de bestaande routes in de Garmin echter wel overschreven.

Ik heb de route en de tekst uit de  boekjes gefotografeerd en in mijn IPad  gezet. Daardoor heb ik nu overzicht over de route. Ik lees de details en kan tijdens het fietsen vertellen over de omgeving. Verder heb ik in de iPad ook de wandelroute van het ene hotel naar het andere hotel van Google in de iPad. Zo kan je het hotel makkelijker vinden. De wandelroute blijkt echter wel tientallen kilometers korter. Wij komen  met de Groene Route op de fiets langs de mooiste plekjes.

Er is echter een plastic hoes over de iPad op het stuur. Dat plastic spiegelt in zonlicht. Alleen op schaduwrijke plekken kan ik de route controleren. Adriaan wijst ons vandaag de weg, maar hij heeft geen stem. Het geluid dat uit zijn keel komt is tijdens het fietsen moeilijk te verstaan.Vooral bij wind en inspanning bergop horen we veel piepende gierende geluiden. Wij blijven dan ook bij hem in de buurt, anders raken we van het pad af.

Ontbijt om 7 uur, de zon schijnt al, we vertrekken om kwart voor 8. Het wordt een van de mooiste dagen uit onze fietscarrière. We hebben een strak blauwe lucht, weinig wind, lekkere temperatuur in het wisselende landschap van de Ardennen en Luxemburg. Er zijn veel foto momenten op de heuvels en in de dalen langs snel stromende riviertjes, rijpende korenvelden van  tarwe, gerst en haver, grazende koeien in weiden met bloeiende wilgenrozen.

Op een schaduwrijk fietspad langs de Sure voor Wiltz worden we gebeld vanuit Ghana. De bestemming van de container is de douane onduidelijk. Dokter Amuzu wil de container in ontvangst nemen, maar voor het postadres zijn de nonnen van het Holy Family Hospital opgegeven. Dat is een ander adres, dus er moet meer betaald worden.

Op Adriaan's advies moet nu een non met een wapperend habijt en een bruine envelop naar de haven in Accra gaan. Zo moet de religieuze de container los te krijgen in Ghana.

Koffie in Wiltz op 45 km en de pasta wordt gegeten.