Dag 3. Woensdag 7 augustus 2019

7 augustus 2019 - Bremerhaven, Duitsland

Harlingen - Nieuwe Statenzijl - Bunde - Leer - Uplengen - Varel - Bremerhaven

Half bewolkt met een onweersbui, 22 graden, eerst wind van rechts en later in de rug.

158 km, 6 uur en 36 min, 24 km/uur gemiddeld, 164 hoogtemeters

“Kruisweg”

De kortste weg naar Bremerhaven liep in Duitsland grotendeels langs een drukke provinciale weg over een erg hobbelig fietspad. Ons kruis is nu pijnlijk beschadigd, vandaag was het een “kruisweg”. We zijn inmiddels in Bremerhaven aangekomen, waar we erg hartelijk ontvangen zijn door Dirk Grunstra, een goede vriend van Willem. Dirk heeft voor ons een kamer gereserveerd in het Best Western Hotel. Hij werkt bij P&P als in- en verkoopleider van vis, hij slaapt 2 nachten per week in dit hotel. Vanavond en morgenochtend is hij onze gastheer met morgen ook een rondleiding naar schepen en  visverwerkingsfabrieken van P&P.

Vandaag hadden we een route door Oost Groningen in Nederland en Ostfriesland in Duitsland. Onder de Dollard zagen we veel bouwland met granen, bieten en aardappelen. Na de grensovergang in Nieuw Statenzijl krijg je een vlak landschap met weilanden en bossen. Na 90 km waren we uitgedroogd en uitgehongerd in het natuurgebied Neudorfer Moor zonder horeca voorzieningen.  De lucht werd zwart, een storm stak daar op en wij zochten daar onderdak. Eerst aan een oudere dame met een rollator en daarna aan een bejaarde steenbewerker met stoflongen gaan we vragen of ze een onderkomen weten. Hij wees een weg, die niet op onze route lag. Dat was onze redding, want tijdens de bui genoten we van tomatensoep en Strammer Max, die weggespoeld werd met een grote cola.

Na een overtocht met een veerboot over de Wezer komen we aan in het hotel. Met bier praten we bij met Dirk in de bar van het hotel. Willem en ik gaan om beurten douchen. Onze kleding is erg vies geworden door de regen. We wassen de kleding zelf, de waslijn wordt weer gebruikt en vastgeknoopt aan de rookmelder.

Het diner is in een gezellig restaurant Fiedler, waar Dirk kind aan huis is. Pas om 22 uur zijn we op de kamer, het dagverslag moet dan nog geschreven worden.....

Morgen start om 8 uur de rondleiding door Bremerhaven. Daarna gaan we nog 120 km fietsen naar Hamburg.

Verhaal van Willem op Facebook

Vannacht slecht geslapen, das nix voor mij. Maar een kleine terrorist in de kamer heeft mij lang bezig gehouden. Naast mij ligt iemand Olifanten te temmen s nachts maar dat stoort mij niet. Nee die kleine hoog zoemende terrorist, en altijd om mijn hoofd. Kon ik van een mug maar een Olifant maken, dan wist mijn buurman er wel raad mee.

Het Eems Hotel is van goede en 'hoogstaande' kwaliteit, het staat namelijk op palen boven het water, buitendijks dus.

Na een prima ontbijt zitten we om 8.00 uur op de zadels voor een ritje van 150 km naar Bremerhaven. Na de twee voorgaande dagen begint het toch wel een beetje veel te worden, zeker als niet alles mee zit.

De wind bijvoorbeeld, we zijn verwend de afgelopen dagen maar moeten nu 35 km om de Dollard heen rijden, met tegenwind. Dan weet je hoeveel mazzel je hebt gehad want we doen er 2 uur over voordat we een andere richting op morgen rijden.

Koffie na twee uur hebben we verdiend en we stoppen in Bunde. Daarna is de wind beter maar het asfalt slechter. De fietspaden zijn door de Bundesregierung flink vergeten in het noorden en we stuiteren over klinkers en asfalt waar om de meter wortels omhoog komen. Onze billen krijgen er flink van langs vandaag.

We besluiten in Neustad over 5 km te lunchen maar Neustad blijkt geen stadskern te hebben. Ook geen slager of een bakker, jawel toch een bakker nog 3 km verder en dan links. Daar aan gekomen is de bakker dicht op woensdag, $¥¥%%}%?.

Na veel vragen blijkt er 6 km verderop een uitspanning te zijn waar we wat kunnen eten. Als we daar zijn bast het gelijk los met de regen dus dat komt mooi uit voor ons. De laatste etappe is dan nog zo’n 65 km en de wegen voor fietsers worden niet beter, en 65 km is best nog een eind.

Om een kort verhaal lang te maken hebben we de pont weten te bereiken die ons voor 8,40 euro over de Weser bracht naar Bremerhaven waar we werden opgewacht door Dirk Grunstra, een goede vriend uit Katwijk, die voor ons dit hotel heeft geregeld. Hij weet er alles van omdat hij hier 3 dagen per week werkt.

Even bijkletsen, hapje eten en dan moet ook het verslag nog. Vandaar dit late tijdstip.