12 augustus 2015 - Tournai, België

Dag 3. Woensdag 12 augustus 2015. Lier - Mechelen - Aalst - Geraardsbergen - Tournai of Doornik op zijn Vlaams.

Gereden: 154 km in 6.55 min, 22,5 gemiddeld, hoogtemeters 474,  bewolkt, 32 graden, wind van rechts achter

"Vanaf nu rijden we de Jacobsroute uit het Sweerman boekje 2015"

Allereerst wil ik via deze weg iedereen hartelijk bedanken voor alle felicitaties voor mijn verjaardag via de mail, WhatsApp of via Facebook. Verder heb ik ook veel berichten ontvangen met sterkte wensen voor de Santiago pelgrimage. Die berichten zijn niet alleen voor mij bedoeld maar ook voor Paul, Peter of Adriaan. Helaas zie ik tot op heden geen kans om die berichten te beantwoorden. De berichten komen hier aan en ze worden 's morgens bij het ontbijt gelezen en erg gewaardeerd. Het geeft ons moed, want we hebben vandaag een zware dag.

Op de fiets hebben we 5 steden bewonderd: Lier, Mechelen, Aalst, Geraardsbergen en ook bij aankomst Tournai.

Daarom hebben we een laag gemiddelde door het langzaam fietsen door deze steden. We zijn zelfs 5 km teruggereden naar Lier om op advies van Adriaan de Zimmerman toren met een klok, die wel 13 standen en tijden aangeeft. Gelukkig kwam de wind uit de goede hoek en reden we wel 50 km over een prachtig jaagpad langs de Kleine Nete en de Dender.

Vanaf Lier rijden we volgens we de Jacobsroute uit de nieuwste boekjes van Sweerman uit 2015. Paul heeft deze route op een fietsrol op het stuur. Ik heb namelijk de routeaanwijzingen en de kaarten gekopieerd uit die boekjes en achter elkaar geplakt, de rol is wel 15 meter lang geworden.

In mijn Garmin heb ik een Jacobsroute van het internet gedownload. Deze versie is uit 2008, nieuwer kon ik niet vinden. Vandaag is gebleken dat mijn Garmin minstens 10 keer afweek van de route op de kaart van Paul.

Dat heeft aanvankelijk verwarring gegeven, maar ik heb me er nu bij neergelegd: de tekst en de kaart op de fietsrol zijn leidend, ik geef alleen aanwijzingen bij het verlaten van een stad en verder vul ik Paul aan bij twijfel. De Garmin van Adriaan is "boos", dus daar hebben we niets aan.

Vanmorgen bij het ontbijt vertelde Peter dat hij zo behoudend gepakt heeft dat hij nu toch wel zijn onderbroeken mist.

In Geraardsbergen reden we vanmiddag langs een Wibra en Peter is nu 6 witte onderbroeken rijker. Hij kan ons nu van een schone onderbroek voorzien als we zelf een ongelukje hebben. Tijdens het inpakken van deze onderbroeken in zijn kleine bagagetas buiten de winkel is zijn dure fietspomp van de fiets afgevallen. Niets vermoedend zijn we opgestapt en na 10 minuten werden we ingehaald door een jonge vent op een mountainbike. Hij kwam de verloren pomp terugbezorgen, want zonder die pomp kunnen we nooit Santiago halen. Blij verrast heb ik als laatste Hejger in de groep de pomp aangenomen en denk dat het de voorzienigheid geweest is om deze jonge Belg een fietspomp te laten bezorgen bij een Wibra Hollander.

Inmiddels hebben we de Franse grens bereikt en het landschap heeft hier al een landschap dat je van Noord-Frankrijk kent.

De route van vandaag was achteraf 20 km meer dan gepland en morgen wordt het nog warmer dan vandaag, dus vanavond gaan vroeg naar bed om de dag van morgen te kunnen overleven.

Groet van Paul, Peter, Adriaan en Gert