dag 21. Zondag 30 augustus 2015. Las Herrerlas - Cebreiro - Sarria - Portomarin - Melide

30 augustus 2015 - Melide, Spanje

dag 21. Zondag 30 augustus 2015.    Las Herrerlas - Cebreiro - Sarria - Portomarin - Melide

Gereden: 129 km in  6.56 uur, gemiddeld 18.6, hoogtemeters 2207!!!!  Half bewolkt, rijwind, 15 tot 29 graden

" terminale dagen "

Na het doopfeest in het bergdorpje Herrerlas werd het terras bij het hotelletje voor ons leeggeruimd en de kelner maakt onderwijl de bar vliegvrij met een vlammenwerper. Daarna hadden nu het rijk alleen en ons werden 2 levende kreeften aangeboden als maaltijd. Voor een kwart van de prijs heb ik genoten van 3 gevulde eieren als voorgerecht en een ossewang met een heerlijke saus en zachte frites als hoofdgerecht.

Het uitzicht was prachtig met een opkomende maan op de achtergrond.

Vanmorgen hadden we een trage start, er was niet op een ontbijt gerekend en de rekening was onvindbaar. Zonder ontbijt en met een zelf opgemaakte rekening zijn we vertrokken aan de geplande klim van gisteren van 700 meter naar Cebreiro. Bij het kerkje op de top hebben we koffie gedronken met een droge omelet en brood van vorige week als ontbijt.

Dan komt een afdaling met prachtige vergezichten, waarbij snelheden van 60 km gehaald worden. In het prachtige klooster van Samos wordt niet gewerkt, een stempel kunnen we daar niet krijgen. Om 12 uur zijn we na 60 km in het saaie stadje Sarria, een cola en een bocadillo met ham/tomaat wordt verorberd.

In Galicië is het klimmen en dalen, het houdt niet op. Uiteindelijk is er een lange afdaling naar het voor ons bekende stuwmeer, waar we in 2003 op een camping hebben gestaan. Ik maak foto's op de brug en dan gaat het fout: de groep is uit het zicht. Als laatste in het treintje en dan nog foto's maken is een risico. Ik ga ervan uit dat ze een stempel zijn gaan halen bij de Cathedral van Portomarin, dus rij ik naar het centrum met een beklimming van 11%. Helaas voor mij zie ik geen bekende shirts en mijn iPhone is tijdens de reis kapot gegaan. Gelukkig kan ik gebruik maken van de WIFI code in een bar en met mijn IPad op het stuur bel ik Peter: zij hebben meteen de rondweg genomen en hebben al een beklimming achter de rug en zijn al op de volgende berg. Paul is mij al gaan zoeken en vindt me een kwartier later in het centrum.

Het wordt nog een zware rit met tegenwind naar Melide, misschien wel de zwaarste dag van onze pelgrimstocht naar Santiago. Na 129 km en 2207 hoogtemeters zijn we nog maar 60 km van Santiago de Compostela verwijderd.

Ik denk dat we het morgen gaan halen!