dag 20. Dinsdag 7 juni 2011. Ponferrada - Villafranca del Bierzo - Col de Cebreiro - Sarria

7 juni 2011 - Sarria, Spanje

Ponferrada - Villafranca del Bierzo - Col de Cebreiro - Sarria

Gereden: 105 km in 5.30 uur, zwaar bewolkt, geen regen, koud 8 tot 16 graden, wisselend wind op kop

Vannacht erg goed geslapen na de vermoeiende dag van gisteren. Met een uitstekend ontbijt vertrekken we weer topfit voor een dag, die in het teken staat van de beklimming van de Cebreiro pas (1340 meter) in de gebergte van Galicië.

In heel Spanje regent het, maar in Galicië is het droog volgens de weerman van het ontbijtprogramma op TV. Gelukkig blijkt bij herberekening van de dagafstanden dat we vandaag geen 120 maar slechts 105 km moeten wegtrappen.

We hebben dus helemaal geen haast en drinken uitgebreid koffie in Villafranca.

Dan begint geleidelijk aan de beklimming. Bij Ruitelan wordt het pas echt steil en daar laten we Bert gaan, zodat hij in zijn eigen (moordende) tempo omhoog kan gaan. 17 minuten en 20 seconden is Bert eerder boven dan Gert en Adriaan. Als zij samen boven komen blijkt hij dan al volledig verzorgd te zijn door enkele Argentijnse dames met fietsbegeleider.

Zij hebben hem opgevangen, toen hij heftig transpirerend boven kwam. Met een appeltje en lekkere repen werd hij weer opgelapt.

Een 3 gangen lunch (aardappelsoep/pikant gebraden runderkarbonade met sla en patat/fruit) werd genuttigd aan de eettafel bij een Spaanse familie op de top van de pelgrimspassage voor wandelaars van de Cebreiro.

De afdaling blijkt voor Adriaan een ramp. De afgrijselijk koude wind deden zijn vingers verlammen: hij kon niet meer remmen en durfde zo niet verder. Met warme thee in Triacastella is hij weer op verhaal gekomen.

In Sarria is ons hotel. Na de gebruikelijke felicitaties en een biertje gaat Adriaan snel in een lekker warm bad.

Het was vandaag een koude, maar gelukkig droge dag.

Nog 135 km en dan zijn we wellicht morgenavond in Santiago de Compostela!