dag 18. Donderdag 27 augustus 2015. Burgos - Castrojeriz - Fromista - Carrion de los Condes

27 augustus 2015 - Carrión de los Condes, Spanje

dag 18. Donderdag 27 augustus 2015.    Burgos - Castrojeriz - Fromista - Carrion de los Condes,

Gereden: 100 km in 5.26 uur, gemiddeld 18.4, hoogtemeters 759, zonnig, harde westenwind tegen, 15 tot 30 graden.

" Het pelgrimsmenu "

In Spanje kiezen we op weg naar Santiago meestal voor een pelgrimsmenu. Je kan dan voor 12 euro kiezen uit 5 voorgerechten, 5 hoofdgerechten en 5 nagerechten. We krijgen voor 4 man voor die prijs er ook nog water, brood en 2 flessen  rode wijn bij. Als je buiten op het terras eet moet je wel 1 euro extra betalen.

Het voorgerecht is  bijvoorbeeld vissoep/ gemengde salade/tortilla/paella of spaghetti

Hoofdgerecht kan zijn: stoofpotje lamsvlees/ kip/ eigengemaakte gehaktballen/ kabeljauw of entrecote/ varkensvlees. Nagerecht is meestal 3 bolletjes ijs/ een flan of een soort tompouce.

Daarna nemen een café con leche. Dat was onze keuzemogelijkheid van gisteravond in het centrum van Burgos. Met een wandelende Engelse psychiater en zijn vriend uit Nottingham Forest hebben ons pelgrimsmaal gezamenlijk genuttigd en ervaringen gedeeld.

Bij het vertrek constateer ik een zachte achterband bij Adriaans fiets. Dat kan ik voor hem nog wel oplossen door die band op te pompen, maar zijn aanlopende schijfrem achter kan ik niet verhelpen. Zo probeert Adriaan zichzelf een extra handicap te geven, maar er zijn grenzen.

Vandaag hadden we een onverwachte tegenstander uit de verkeerde hoek. We rijden op een hoogvlakte, ongeveer 900 meter boven zeeniveau, met glooiende dorre gedorste graanvelden en daaroverheen blaast een steppenwind.

Met Paul en Peter op kop proberen Adriaan en ik het goede wiel te houden. Dat valt niet mee, want een stuurfout en je ligt zo in een greppel. Je moet drinken bij deze hete wind, want je keel is gortdroog, maar dat kan niet op de vaak kaarsrechte hobbelwegen. We rijden zelfs lang op een pelgrimspad voor wandelaars, een wonder dat onze racebandjes geen stootlek oplopen. Vaak stoppen we om uit onze bidons te drinken, want tijdens het rijden is dat te gevaarlijk.

Bij de ruïne van St Anton scoren we een stempel, die door de pelgrims zelf gezet moet worden. In Castrojeriz drinken we koffie met een tortilla en een broodje belegd met ham voor de lange weg die ons nog te wachten staat. Santiago is nog 514 kilometer ver (lezen we op een bord) en hebben nog maar 4 dagen met zelfs de bergen van Galicië voor de boeg.

Als we eindelijk in Fromista zijn drinken we een cola met nog 18 km te gaan. Na 100 km zijn we eindelijk in Carrion de los Condos, waar we een stempel scoren in de Alberque de Peregrinos, als beloning krijgen we kamillethee en pruimen.

Om die smaak weg te spoelen gaan we naar het plaatselijke café voor gerstenat.

Om 17.30 komen we aan in het 4 sterrenhotel San Zoilo Real Monasterio. Het ziet er allemaal prachtig uit maar hier moeten we zelf de was van 2 dagen doen.

Morgen wacht ons een zware dag van 150 km naar Astorga. De weg er naar toe is redelijk vlak maar de wind zal weer tegen zijn, dus gaan we al om half 8 vertrekken met het ontbijt in onze achterzak.