Dag 18. Donderdag 22 augustus 2019

22 augustus 2019 - Oss, Nederland

Schermbeck - Wesel - Xanten - Kalkar - Kleve - Nijmegen - Oss

116 km in 5 uur en 14 min, 22.3 km/uur gemiddeld, 189 hoogtemeters

Zonnig weer, 25 graden, wind schuin op kop

“ Deel 3 van de fietstocht is geslaagd, Andre hebben we veilig in Oss gebracht “

Gisteren heerlijk buiten gegeten op het terras van het hotel aan de drukke dorpsweg. Vanmorgen vertelde Andre dat hij mij vannacht niet heeft horen snurken, omdat hij op een andere kamer lag 2 verdiepingen lager.

Op tijd vertrokken in een zonnige ochtendkou, de mouwtjes moeten aan.

In een vlot tempo bereiken we de hoge Rheinbrucke in Wesel. Willem vertelt op de brug interessante verhalen over zijn ervaringen in zijn jeugd op de binnenvaart tot aan Basel. Ik weet nu alles van blauwe seinen, etcetera.

In Xanten heerlijke koffie gedronken in de oude garnizoensplaats van de Romeinen. Hier wonen nu nonnen in klederdracht, die achter een rollator boodschappen doen bij C&A.

Andre werkt op vrijwillige basis in Nijmegen in het grootste fietsenmuseum van de wereld, genaamd Velorama aan de Waalkade. Hij inventariseert daar de bibliotheek, die op termijn gedigitaliseerd moet worden. We zijn benieuwd hoe hij dat als digibeet gaat realiseren. Ook maakt hij een expositie over het vrouwen-wielrensport.

Op weg naar Oss weet Andre prima de weg, hij koos voor de kortste route. Hij heeft sinds kort een nieuwe vriendin Gemma in Oss. Na telefonisch overleg wil ze ons verwelkomen in haar tuin met bier en nootjes, wij zijn daar erg blij mee. We mogen bij Gemma douchen en zij wil voor ons de was doen.

Vanavond gaan we uit eten in het Bomenpark met de oude Hejger Adriaan en zijn vrouw Margriet.

Morgen is de laatste etappe van Oss naar Katwijk, dan zit onze fietsreis erop en kunnen we onze eigen vrouwen in de armen sluiten. De reis is tot op heden fantastisch verlopen: alle 3 de doelen zijn bereikt in perfect weer, goede stemming en zonder onoverkomelijke malheur.

Willem en ik kijken dus terug op een onvergetelijke reis en Andre is een positieve ervaring rijker.

Groet van Willem, Andre en Gert.

Verhaal van Willem op Facebook

Vanmorgen staan we weer vroeg op, 7 uur zitten we aan het ontbijt om 7.30 te kunnen vertrekken. Voor André naar huis, voor Gert en mij de voorlaatste etappe.

Als we op de fiets stappen heb ik het koud, erg koud. Het is slechts 12 graden in Schermbeck maar de gevoelstemperatuur ligt op -4. Er is nog geen code rood uitgegeven maar ik heb als ik het goed heb strooiwagens zien rijden. Na een uurtje trappen worden we warmer. Het is een mooi en recht pad, de berm is gisteren gemaaid en daarna is het pad niet aangeveegd. Ruim 20 km met veel rommel en takken op de weg, ja we zijn echte Hollanders, we blijven zeiken.

We drinken onze 2e koffie in Kleef in een bakkerij in het centrum. Dat centrum is wandel-zone, en als een Duitser zegt wandel-zone is het ook wandel-zone. En niet fietsen dus, daar worden we meerdere malen open aangesproken. Op het terras hebben de wespen toevallig ook lunchpauze en iedereen met een broodje of een taartje wordt aangevallen. Ik nuttig mijn broodje daarom maar bij de ingang van de C&A aan de overkant van de straat.

We kwamen eerder langs Kalkar en namen ons voor om even bij de Kerncentrale te kijken die nooit is afgebouwd. Niet gezien, we zijn er gewoon voorbij gescheurd.

Dan even een fotomoment aan de grens. Het is toch weer fijn om na zo’n reis Nederland weer binnen te rijden. Op naar Nijmegen, de stad van de wandelaars. André doet daar vrijwilligerswerk in, waarschijnlijk, het grootste fietsmuseum van de wereld, het Velorama. Hij is op dit moment het archief aan het digitaliseren, hahahaha, André toch. Na een leuke rondleiding en koffie gaan we verder naar Oss,  vandaag onze eindbestemming. Het is nog maar een paar kilometer voor André en hij is opgelucht als we de straat inrijden.

Een warm onthaal voor hem en wij kunnen er even douchen en de kleding wassen.

Vanavond gaan we met Adriaan Smans en zijn vrouw Margriet een hapje eten in Oss.

Morgen voor Gert en mij de laatste 130 kilometer naar Katwijk.