dag 17. Woensdag 26 augustus 2015.Santo Domingo de la Calzada - Belorado - Burgos

26 augustus 2015 - Burgos, Spanje

Gereden:  77 km in 3.59 uur, gemiddeld 19.3, hoogtemeters 714,  strak blauwe lucht, zeer sterke wind tegen, 14 tot 33 graden.

"Contact met andere pelgrims "

Tijdens het fietsen praten we niet met elkaar, we rijden mijmerend in een treintje. Alleen bevelen over een routewijziging en gevaar op de weg worden schreeuwend doorgeseind.

Tijdens de koffie, lunch, cola- en biermomenten communiceren we. Leidraad van het gesprek is het thema van de dag. Tijdens het schrijven van het dagverslag stel ik dan vragen over hun beleving aan mijn medepelgrims.

Contacten met andere pelgrims zijn er nog niet vaak geweest. In Nederland en België zagen we ze niet, in Frankrijk hebben alleen enkele fietsers gesproken en 1 wandelaar, maar in Spanje zien we voor het eerst veel wandelaars en af en toe een fietser.

We spreken geen Spaans, matig Frans, maar Engels gaat ons goed af. Daarom hadden we alleen nog maar contact gehad met Canadezen, Australiërs, en Zuid-Afrikanen. Ongelooflijk dat uit die verre landen mensen in Noord-Spanje 5 weken gaan lopen met een rugzak. Jaloers kijken ze naar onze fietsen met weinig bagage. Wij zien af, maar zij nog veel meer. Inhoudelijk hebben we nog niet met die wandelaars gesproken over hun beweegredenen, maar dat gaat nog zeker gebeuren.

In het boek "voer voor de goede wolf" van Jan van Gisbergen staat heel mooi beschreven wat mensen beweegt tot een pelgrimage naar Santiago de Compostela.

Vanmorgen werden we bediend in het hotel bij het ontbijt. Dat is jammer want dan kunnen we niet stapelen, de hoeveelheid voedsel is hier afgepast. Na het ontbijt heeft Adriaan de voedselrestanten van andere tafels bijeen geschraapt en zo zijn we toch nog redelijk gevuld op stap gegaan.

De Cathedral van Santo Domingo hebben we uitgebreid van binnen bewonderd en naast veel oude kunstschatten zagen we de jonge haan met hen van de legende in een glazen kippenhok.

Een kaarsrechte vlakke weg bracht ons in Belorado, waar we koffie, muffins en belegde broodjes aten. Maar toen begon het, we moesten La Pedraja van 1150 meter beklimmen met harde wind tegen en werden ook nog links gepasseerd door zware vrachtwagens. Dat maakte van deze relatieve rustdag van 75 km toch nog een zware dag.

Om 15 uur zitten we aan het bier op het plein voor de Cathedral van Burgos te filosoferen over de vroegere bouwkunde van kerken.

Deze Cathedral van Burgos is in mijn ogen de mooiste kerk van de wereld, hij heeft veel meer kunsthistorische waarde dan bijvoorbeeld de Sint Pieter in Rome. We nemen dan ook alle tijd, met behulp van een audiogids, om alles in ons op te nemen. Na 2 uur rondlopen tussen de meeste prachtige beeldhouwwerken, schilderijen, graven en relikwieën zijn we zo verzadigd van al het moois dat we met de fiets door het wandelgebied van Burgos ons Hotel Norte y Londres snel opzoeken.

Na het douchen en het maken van de moeilijke keuze welke kleding we nu eens zullen aantrekken gaan we tapas eten.