Dag 17. Woensdag 14 augustus 2013. Canet sur Plage- Argeles sur Mer- Col de Cerbere- LLanca- Pals

14 augustus 2013 - Pals, Spanje

Onbewolkt, 28 tot 35 graden, 130 km met 20.5 gemiddeld, 1182 hoogtemeters.

“Aankomst in Pals (Spanje)”

Gisteren hadden we een lange fietsdag (155 km) met een late aankomst in Canet (half 7)

Na het inchecken in het hotel aan de boulevard meteen op een terrasje genieten van het bier en de mensen om ons heen. Canet is een drukke franse badplaats met een kermisachtige sfeer.

Er wordt gedanst op straat met wandelend publiek. Ik maak het dagverslag af en ga daarna zwemmen met Willem in een rustige ondiepe zee. Na het douchen en de was doen is het al half 10 geworden. Het warme buffet in het hotel is al fors aangesproken en koud geworden.

Wandelend gaan de Hejgers met een lege maag op zoek naar eten, vandaag alleen maar een ontbijt en een hotdog gegeten. Een gezellig restaurant met een mooie kaart en zachte stoelzittingen wordt gevonden. Salades, pastas en dorades worden verslonden. Moe en voldaan worden de gordijnen rond middernacht gesloten.

Het ontbijt van half 8 wordt niet gehaald, het lichaam heeft rust nodig.

Met stralende zon en wind in de rug stappen we, later dan gepland, op de fiets richting Spanje.

Een mooi fietspad langs de boulevard naar Argeles sur Mer wordt gevonden. Willem is weer de kopman, hij weet de weg. Na Collioure wordt de kustweg bergachtig, prachtige baaien worden gepasseerd. In Banyuls sur mer (35 km) doen we een koffiestop op het strand. Plastic koffiebekers waaien uit onze handen. Nog 14 km te gaan tot de Spaanse Grens op de Col de Cerbere, 165 meter hoog. Vandaag maken we veel hoogtemeters, het is op en neer naar kleine baaitjes en dan weer omhoog naar een rotspartijen. Pasta eten in een Spaans restaurantje bij de haven in Llanca om voldoende calorieën te hebben voor de Cap de Creus. Dat is de doorsteek naar de baai van Roses.

Willem had vannacht last van kramp en vanmorgen misselijkheid. Na de lunch gaat bij Willem het licht uit. De diagnose van de artsen is vocht- en zouttekort. Bij de plaatselijke supermarkt een bus zout, 5 liter bitter lemon, 2 liter cola en zak zoute chips gekocht. Onder dwang heeft Willem zijn tekorten aangevuld. Na een half uur was hij weer het ventje.

Na zijn herstel heeft Willem de laatste 40 km op weg naar zijn 2e thuis in Pals de mooiste dingen laten zien.

Om 17.30 uur passeerden we na meer dan 2000 km de finishlijn bij Bar Aparthotel Arenal.

Patrick, Gaby, Jose, Diana, Willem en  kleinkind Gaby ontvangen ons met applaus.

Het gaat een feestelijke avond en nacht worden.