Dag 16. Donderdag 23 augustus 2007. Foix - Puigcerda - Ribes de Freser- Vall de Nuria

23 augustus 2007 - Ribes de Freser, Spanje

Dag 16.  Donderdag 23 augustus 2007.  Foix - Puigcerda - Ribes de Freser- Vall de Nuria

Met de trein:  Foix naar Puigcerda:  90 km + Ribes de Freser naar Vall de Nuria  20 km

Met de fiets: Puigcerda naar Ribes de Freser:  62 km in 3 uur, gemiddeld 21 km/uur, zonnig.

Na een goede nachtrust (Gert snurkt een beetje, maar alles went op den duur) neem ik mijn derde pil van de kuur.

Na het ontbijt willen we opstappen maar het plenst nog behoorlijk in Foix dus we stellen de rit naar het station nog even uit.

We laten ons ontspannen naar de grensplaats brengen en daar ben ik blij om, het ritje van het hotel naar het station heeft mij al een natte rug bezorgt, zonder regen. De fut is er dus goed uit.

We stappen op 1100 meter uit, dalen 200 meter en zien op de kaart dat we nog naar 1800 meter moeten. Een flinke klim van een km of 40 wacht ons nog. We beginnen rustig aan en ik rij voorop om het tempo te bepalen. Elk uur voel ik mij beter worden en zit steeds lekkerder op de fiets.

Ook het weer werkt mee, de zon schijnt volop.

De afdaling is langer als verwacht en ondanks de jassen die we aangetrokken hebben heeft nu Gert het bibbertjes koud, als we in Ribes de Freser aankomen.

Daar sluiten we fietsen in een opslagloods en nemen weer plaats in een tandradbaan, de enige manier om boven in Vall de Nuria te komen.

We overnachten daar in een soort klooster wat verbouwd is tot hotel.

De rit duurt 40 minuten en Gert kijkt zijn ogen uit langs de mooie en steile route naar het skigebied van Vall de Nuria.