dag 16. Dinsdag 25 augustus 2015. Puente la Reina - Estella - Logrono - Santo Domingo

25 augustus 2015 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

dag 16. Dinsdag 25 augustus 2015.   Puente la Reina - Estella - Logrono - Santo Domingo de la Calzada

Gereden: 125 km in 6.36 uur, gemiddeld 19.0, hoogtemeters 1733, Strak blauwe lucht, windstil, 13 tot 32 graden,

" Klimmen is eigenlijk hard tegen de wind in fietsen "

Hoe dichter we bij Santiago komen des te meer we gaan klimmen, vandaag de top 2 in het klassement hoogtemeters. Gisteren zijn we de Pyreneeën overgekomen en vanmorgen hadden we al 600 hoogtemeters na 30 kilometer. Wat me opvalt is de 4 pelgrims verschillend klimmen en onze fietsen ook allemaal anders geschakeld zijn.

Paul trapt met zijn tripple een snelle cadans, wel 90 per minuut.

Peter heeft een compact met een klein 34 voorblad en een 32 achter. Dat heeft wel consequenties, want hij moet goed schakelen: groot voor en groot achter kan niet, want als hij dat vergeet, is zijn ketting te kort. Dan moet het achterwiel los en de ketting met de hand op het kleine blad gelegd worden, Peter rijdt dus nogal eens met zwarte vingers rond.

Adriaan stoempt en kreunt, hij rijdt met een te zwaar verzet naar boven, gaat vaak staan, maar heeft altijd nog enkele tandjes over

Gert: Ik heb een racefiets met een tripple voor, het kleinste blad voor heeft 39 tanden en achter een 28. Ik kom achter 4 tandjes te kort en moet op kracht naar boven. Daarom blijf ik bij Adriaan, maar met een stijging van meer dan 6 % en met een cadans van 60 of minder is het veel staan op de pedalen, afstappen is voor mij geen optie.

Vannacht hebben we in een perfect hotelletje geslapen. Adriaan had een eenpersoonskamer en wij sliepen met 3 man, Peter lag in het kinderbed.

Het pandje in het centrum van het stadje zag er van buiten oud uit, maar van binnen was het mooi verbouwd. We hebben op straat gegeten met allemaal Spanjaarden om ons heen en de locale Navarra wijn was heerlijk.

Vanmorgen op tijd vertrokken en daarom een stempel in Estella en Monasterio de Irache gemist. Wel heb ik wijn gedronken uit een kraan, die gratis aan pelgrims beschikbaar wordt gesteld door de plaatselijke Bodega.

Koffie drinken we in Los Arcos waar we zien hoe de bagage van wandelaars door een vrachtbusje vooruit gebracht wordt naar het volgende hotel.

De Cathedral van Logrono vinden we door over de autosnelweg te rijden, in plaats het pad van de langs de Ebro te volgen. Dat pad nemen we wel de stad uit en rijden wel 10 km over het officiële pelgrimspad dat bestaat uit keien. Het is een wonder dat onze moderne fietsen met racebandjes heel gebleven zijn.

Bij Sotes nemen we nog een klimmetje van 12% en drinken in Najera een cola bij de locale chinees. Om ons heen strompelen pelgrims, als wij weer op onze stalen rossen stappen.

We nemen de N120a, een brede prachtig geasfalteerde weg langs de snelweg naar Burgos. Deze weg is helemaal voor onszelf met vals plat naar Santo Domingo de la Calzada.

Om 18 uur komen we bij de Cathedral, scoren een stempel en drinken 2 pinten bier op het kerkplein. Dronken komen we in ons hotel aan.