dag 14. Zondag 23 augustus 2015. Dax - Peyrehorade - St. Palais - St. Jean Pied de Port

23 augustus 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

dag 14. Zondag 23 augustus 2015.    Dax - Peyrehorade - St. Palais - St. Jean Pied de Port

Gereden:  95 km in 4.37 uur, gemiddeld 20.6, hoogtemeters 1021, Zwaar bewolkt na onweer, daarna zonnig, 18 tot 28 graden,

" Fietsen en calorieën "

Per dag verbruiken we tijdens het fietsen minstens 3000 kcal, het calorieën verbruik hangt af van het gewicht, hartslag en leeftijd.

Tijdens het ontbijt zie ik vanmorgen tussen de pelgrimsgangers een groot verschil in calorieēn inname.

Paul zit te "stapelen" hij neemt 2 koppen koffie, 2 jus d' orange, 3 stukken baquets belegd met ruim boter en veel jam of nutella, een croissant, cornflakes met 2 bakken yoghurt met veel suiker en hij neemt fruit toe.  Peter neemt 2 bakken muesli met yoghurt, een dubbele boterham met ham en kaas, 4 pancakes met jam en 2 café au lait. Adriaan nam vanmorgen 1 croissant, 1 baquet met ham en kaas, 1 bak muesli met yoghurt, 2 jus d' orange en een zwarte koffie.

Ik heb moeite met een groot ontbijt en genoeg aan 2 bakken yoghurt met muesli, een croissant, 2 koffie en 1 jus d' orange.

Voor onderweg neem ik nog wel 2 koffiebroodjes mee.

's Avonds maak ik dat helemaal goed, zoals gisteravond met het dessert buffet, dan haal ik mijn calorieën uit toetjes. Samen met Paul had ik wel 10 desserts van het buffet gehaald.

Naar verwachting vallen we in deze 3 weken ieder 2 kilo in gewicht af, maar er is een toename in spierweefsel en spieren wegen meer dan vet.

Gisteren hadden we een relatieve rustdag, want we waren al om 13.30 uur in het hotel en het dagverslag is al om 15 uur de lucht in gegaan. We waren te laat voor een lunch in het hotel dus zijn we Dax gaan verkennen. Natuurlijk eerst de Cathedral bezocht, het is een vrijstaande kerk in neo-griekse stijl met een prachtige inpandige timpaan gewijd aan St. Jacob.

Dax is een mondaine plaats aan de rivier l'Adour met veel pelgrimsgangers, maar ook toeristen op zoek naar thermische baden. Wij waren op zoek naar een gezonde salade en die vonden we bij de Carrefour, Paul scoorde daar ook nog tandpasta, maar Peter is nog steeds op zoek naar 1 fietshandschoen. Verder hebben we ons eens geschoren, de familie gebeld en siësta gehouden. Na het diner in buffetvorm zijn we op tijd naar bed gegaan.

Vandaag hadden we een prachtige route door een soort Limburgs landschap naar St Jean Pied de Port. Eten en drinken is hier op zondag nauwelijks te krijgen, behalve taartjes bij een bakkertje. Onderweg nog een pelgrim uit Troyes gepasseerd, op een mountainbike met wel 40 kg bagage. Opvallend dat we onderweg nauwelijks Nederlanders gezien hebben en de wandelende pelgrims op weg naar Santiago moeten we onderweg in Spanje nog gaan inhalen.

Door wederom een uitgestelde lunch zijn we al om 14.30 uur in hotel Itzalpea in het centrum van St Jean Pied de Port. Het is toeristenstadje met een citadel en veel wandelaars met een rugzak, die vanaf hier gaan vertrekken naar Santiago.

We zijn al in de uitlopers van de Pyreneeën aangekomen en morgen gaan we over de toppen naar Pamplona, dat wordt de koninginnenrit.