Dag 14. Donderdag 4 juni 2009. Rustdag in Praag.

4 juni 2009 - Praag, Tsjechië

Dag 14. Donderdag 4 juni 2009. Rustdag in Praag.

Gereden: 0 km, we hebben niet gefietst maar gewandeld, droog bewolkt koud weer.

Om half twee worden we wakker van een ontzettend geloei uit de tent van Lambert: WHOOOOEEEEE!!!!!!!! Er zijn drie mogelijkheden denkbaar:

• A: Lambert heeft een verschrikkelijke nachtmerrie
  • B: Naar aanleiding van de genoten maaltijd gisteren is BSE uitgebroken
  • C: We worden bestolen door een stel Tsjechische criminelen

Antwoord C is juist.

Lambert is wakker geworden van geritsel, vertrouwt het niet en ritst zijn tent open. Hij ziet in het donker wat gerommel bij de auto en denkt misschien is het Martin met de jongens, maar wat doen ze bij de auto? Als hij weer gerommel hoort pakt hij zijn zaklamp, beschijnt de auto en ziet een 4 tal in donker geklede jongens aan de auto rommelen en zet het daarna op een brullen, STELLETJE KLOOTZAKKEN!!!!!!! De ‘gestoorde’ inbrekers kiezen het hazenpad en één voor één komen wegwerptent-bewoners uit hun openingen gekropen om te kijken wat er aan de hand is. We inspecteren de auto en het terrein waarna blijkt dat de onverlaten bezig waren één van de zijramen van de auto te forceren, wat ze gedeeltelijk al was gelukt. Via de opening waren de papieren van de auto al uit het dashboardkastje gevist en bij hun vlucht in het gras achter gelaten. De twee laptops van Bert en Willem staan naast de voorstoel, maar staan er nog gelukkig. Ook de rest van de bezittingen blijkt onaangeroerd en besluiten het raam provisorisch te repareren voor de rest van de nacht. Na deze onwelkome intermezzo kruipt een ieder weer in de slaapzak en onze ‘waakhond’ ligt weer als eerste te snurken.

De volgende morgen is dit het gesprek van de dag natuurlijk en tijdens het ontbijt (Gert is deze keer de broodjes gaan halen in de stad) komt er een politieauto de camping oprijden. Martin maakt van de gelegenheid gebruik om de agenten uit te leggen wat er vannacht is gebeurd maar hij betwijfelt of er een woord van het verhaal bij de dienders is overgekomen. Van het antwoord dat zij aan Martin gaven was de vertalingscore in ieder geval 0, we laten het maar zo en melden het voorval bij de receptie.

Ik ga geen verslag schrijven van onze stadstoer maar wil proberen een totaalbeeld van Praag op jullie over te brengen door de vraag aan een ieder te stellen, wat vond jij van Praag?

Gijsbert: Als je van oude kerken houdt is Praag een bijzondere stad, veel groepen mensen die door de stad sjokten en de oude binnenstad blijft bezienswaardig. Ik heb Praag al een paar keer gezien, ook in de winter, ik vond het nu behoorlijk druk.

Gert: Ook Gert is er al een keer geweest, vergelijkt de stad met Parijs en is zeer onder de indruk van de vele monumentale gebouwen zijn, die op loopafstand van elkaar te bezichtigen zijn. Ook de vele mooie kerken zijn een trekpleister en de stad heeft het voordeel dat het relatief weinig schade heeft geleden tijdens oorlogen.

Bert: In het centrum staan mooie gebouwen, de rest is typisch Tsjechisch en maakt op mij een rommelige indruk

Adriaan: Het is een mooie klassieke stad prachtig gelegen aan de Moldau met een groot nadeel, er wonen Tsjechen in.

Lambert: Mooie sfeervolle stad met een eigen karakter en een Boheemse sfeer die er doorheen schemert. Ik ben er niet voor ’t eerst en zeker niet voor het laatst geweest.

Martin: Binnenstad is bijzonder interessant met mooie gerestaureerde gebouwen, maar niet meer dan dat, kortom een echte Oost-Europese stad.

Willem: Ik kan mij volledig aansluiten bij de mening van de andere Hejgers, alhoewel mij de geweldige rommel wel het meeste stoorde. Verder vind ik in tegenstelling tot Gert de stad grauw en zwart met veel aanslag op de monumentale gebouwen en beelden. Prachtige bruggen en gebouwen die volledig verdwijnen onder de renovatiesteigers, betonsilo’s en bouwmaterialen.

We hebben koffie gedronken in een gerenommeerd koffiehuis (daar moet je geweest zijn), geluncht op een prachtige locatie aan de Moldau en aan het einde van de dag heerlijk gegeten bij een Italiaan. De rekening voor deze gelegenheid is door de kersverse opa van Bjorn voldaan, hij had nog wat te vieren.

Dieven en Hermandad, ’t is één pot nat

Vandaag bezoeken wij het oude Praag

Klassieke hoofdstad van de republiek

Met midden op de Karelsbrug  muziek

Je proeft de oude stad. Je zou dolgraag

Genieten van Boheemse romantiek

Maar in de nacht was daar die dievenplaag

Je baalt natuurlijk van die hele kliek

Wat je dan denkt, dat is voor mij geen vraag

Als men mij met een bon wéér wou bestelen

Of mij gevangen zette, word ik fel

Dan zou mij altijd de gedachte strelen:

Je rijkdom moet je met de wereld delen

Maar van die autokrakers weet ik wel

Je deelt met dat soort tuig niet eens je cel!