Dag 12. Zondag 19 augustus 2007. La Tranche sur Mer - La Rochelle - Rochefort - Ronce les Bains.

19 augustus 2007 - La Tremblade, Frankrijk

Dag 12. Zondag 19 augustus 2007. La Tranche sur Mer - La Rochelle - Rochefort - Marennes - Ronce les Bains.

Gereden: 163 km in 6.45 uur, gemiddeld 24 km/uur, half bewolkt en wind mee.

Gisteren, of al eerder, ben ik dus toch tegen een virusje aangelopen en dat kan Guyt-on-tour eigenlijk niet hebben. In mijn hoofd wordt al driftig schoongemaakt met de hoogdrukreiniger, met als gevolg dat het water me met stromen uit de neus loopt. Een gevoel van lamlendigheid is over mij heen gekomen en probeer Gert uit te leggen dat het grootste gedeelte van mijn lijf zich verzet tegen het idee om de hele dag te gaan fietsen. Maar ik kan door eigenwijs gewoon op de fiets te gaan zitten mijn ledematen toch aan de gang krijgen.

Het weer werkt lekker mee, we beginnen met een buitje regen.

Vandaag zijn wel een tweetal pontjes in de route opgenomen, zodat ik wat hersteltijd aan boord hoop te krijgen. Hierdoor kunnen we heel wat kilometers besparen en er een makkelijke dag van maken.

De eerste pont blijkt het hele jaar al niet gevaren te hebben en bij de tweede mogelijkheid blijkt dat we er vanmorgen om 9.00 uur al hadden moeten zijn. De tweede mogelijkheid gaat om 20.00 uur ’s avonds. We hebben dus werkelijk de boot gemist vandaag en moeten alles met de bike doen.

Gert is een harde arts voor zijn patiënten merk ik. In mijn belabberde conditie fietsen we naar de geplande koffiestop en als blijkt dat er geen café geopend is, besluiten we door te fietsen. Gert gaat zonder blikken of blozen over zijn stuur heen hangen en knijpt na 85 km vanaf het ontbijt pas weer in de remmen in La Rochelle. De stops zijn van korte duur, omdat we alle kilometers met de benen af moeten leggen.

Als ik ’s avonds moe in bad lig, geef ik mij over aan mijn belabberdheid.