dag 11. Zondag 29 mei 2011. Uzerche - Brive la Gaillarde - Turenne - Martel - Rocamadour

29 mei 2011 - Rocamadour, Frankrijk

Uzerche - Brive la Gaillarde - Turenne - Martel - Rocamadour

Gereden: 110 km in 5.30 uur, strak blauwe lucht, 12 tot 37 graden, alleen rijwind

Vandaag wordt een rustige dag; uitslapen tot 7.15 uur omdat er pas na 8 uur ontbijt is.

We kiezen weer voor het Jacobspad langs een oude spoorbaan. Achteraf een slechte keus: de spoorbaan is weg en nu moeten we 8 km over onmogelijke keien fietsen met onze moderne wielen. Gelukkig geen lekke band opgelopen op dit pad.

Daarna op en neer en om het ons niet te moeilijk te maken kiezen we voor de D8 om Donzenac heen, tegen het advies van de Garmin. Een lange snelle afdaling naar Brive volgt.

In Brive wordt een mis opdragen in de kerk en het Office du Tourisme is dicht: geen stempel van Brive in onze pas!

In het centrum is een "fête du velo". We krijgen veel bewondering en gratis koffie.

Het wordt steeds warmer en we nemen de makkelijkere D38 via Turenne naar Martel. Door de hitte en de afstand komen we uitgedroogd en hypoglycaemisch aan in Martel.

We kunnen alleen nog een broodje ham/kaas krijgen met cola, omdat in Martel alles om 14.30 uur sluit. We eten en drinken met smaak op een afgesloten terras.

In l'Hospitalet drinken we een terminaal biertje met uitzicht op Rocamadour. Gelukkig vragen we aan de ober waar ons hotel ligt: 300 meter hier vandaan op het kalkplateau. Dat bespaart ons een overbodige afdaling!

Heerlijk gedoucht en netjes aangekleed maken we nu de afdaling naar Rocamadour wandelend. We bezoeken de kerk en zien de zwarte Madonna (zie foto)

De Madonna is van de XII eeuw en zwart geworden door de brandende kaarsen. Ongelooflijk dat 1000 jaar geleden in deze imposante natuur mensen in staat waren dit immense bouwwerk te klaren.

Morgen duiken we de Lot in.