Dag 11. Donderdag 15 augustus 2019

15 augustus 2019 - Berlijn, Duitsland

Sightseeing Berlijn: vandaag 39 km gefietst en gewandeld met bewolkt weer en spatje regen.

Gistermiddag na het douchen meteen weer over Unter den Linden gefietst vanaf ons Art’otel.

We logeren namelijk in het vroegere DDR vlakbij de Alexander Platz.

Bij de Brandenburger Tor linksaf geslagen naar het Holocaust Monument. De Duitsers komen eerlijk uit voor de zwarte bladzijde uit hun geschiedenis. Ze tonen met beelden en monumenten de verschrikkingen uit de 2e Wereldoorlog. We zijn onder de indruk tot welk een geweld en leed de mensheid in staat is. Natuurlijk ook Checkpoint Charlie en de restanten van de Berlijnse Muur bezocht. Onder het genot van een pint bier en een Berliner Curry worst overdenken we daar de afgelopen 10 dagen.

Vanmorgen weer op tijd vertrokken na een heerlijk ontbijt. Het is nog rustig in de stad, de toeristen liggen nog te slapen. Willem maakt veel foto’s van veel monumenten, later wil hij Cobie laten zien wat wij nu mooi vinden.

Lang blijven we zitten op de Potzdamer Platz. Hier is tussen verschillende hoge architectonische gebouwen een koepel gemaakt, waaronder een gezellig plein ontstaan is. Stiekem lopen we achter een bankmedewerkster aan, die met een pas een hoog gebouw inloopt. Eenmaal binnen kunnen we gebruik maken van een lift die ons naar de bovenste verdieping brengt. Daar hebben we een prachtig uitzicht over het gebeuren beneden ons op het plein. Berlijn is een moderne stad geworden, die na 1945 en de Wende in 1989 weer opgebouwd is. De stad is nog echter lang niet klaar, overal staan nog kranen en staan gebouwen in de steigers. Maar dat wat klaar is, daarvan genieten we volop.

Morgen nog zo’n sightseeing dag, want we gaan pas om 17.38 uur met de trein naar Leipzig. Vanaf daar begint het 3e deel van de trip.

Groet van Willem en Gert.

Vandaag geen verhaal van Willem op Facebook.