Dag 10. Woensdag 14 augustus 2019

14 augustus 2019 - Berlijn, Duitsland

Zehdenick - Oranienburg - Berlijn

77 km in 3 uur en 36 min, 21,4 km/uur gemiddeld, 147 hoogtemeters

Half bewolkt, 20 graden, lichte wind tegen.

“ Wir haben es geschafft “

Het 2e doel van onze fietstocht is gehaald, we hebben Berlijn bereikt. Na 10 dagen fietsen, met een grote omweg langs de Oostzee, zijn we na bijna 1300 km in Berlijn. We zijn de stad binnen gereden vanuit het noorden.

Vanuit Zehdenick is het nog maar 75 km, eerst door een groot natuurgebied waar Google Maps ons weer het bos in stuurde over een zandpad. Gelukkig wees een local ons op een mooi jaagpad langs een kanaal, dat loopt tot Oranienburg.

Naast het prachtige witte slot Oraniënburg hebben heerlijk in het zonnetje op lekkere stoelen koffie gedronken. Willem heeft onderweg veel oog voor de oude vervallen fabrieken uit de DDR tijd en maakt veel foto’s.

De stad Berlijn binnen rijden is gevaarlijk met de fiets door het slechte wegdek op de fietspaden. Daarom rijden we meestal maar gewoon mee met het autoverkeer over mooi asfalt. Aangekomen bij de rivier de Spree in het centrum is opvallend hoeveel de Duitsers de laatste tientallen jaren geïnvesteerd hebben in de renovatie van de stad. Het centrum is erg ruim van opzet met architectonische prachtige regeringsgebouwen. Wij hebben nu eerst meer oog voor de Reichstag en de Brandenburger Tor voor een fotomoment.

Het bier drinken we op het middenterrein van Unten den Linden met uitzicht op de paarden van de Tor. Willem wil ook nog een fotomoment bij het grote beeld van Karl Marx en Engels. Zijn vriend Ed van den Berg stuurde hem gisteren zo’n foto en hij wil een kopie met ons op de plaat. Zojuist heb ik lekker gedoucht en Willem is nu naar de bank, we kunnen vanavond gaan stappen.

Groet van Willem en Gert.

Verhaal van Willem op Facebook

Gisteren zijn we gearriveerd in Zehdenick en Gert heeft daar een mooie plek gevonden, het Kormoran Resort. Een groot complex met veel gangen en kamers, met veel eetzalen en grote tuinen aan een meertje. Er is maar 1 receptioniste, 1 keukenhulp en 1 tuinrobot die onverstoorbaar langs kwam draven.

Ook vanmorgen maar 1 persoon gezien in de ontbijtzaal, bijna eng in zo’n groot complex.

Vanmorgen konden we niet vroeger ontbijten, pas vanaf 8.00 uur. Niet erg want we hebben nog maar 70 km te gaan naar de Brandenburger Tor. Google adviseert ons weer eens een zandpad door een bos, wij vinden via bewegwijzering een mooi jaagpad langs een kanaal. Het asfalt is geweldig en we hebben veel tijd om van de omgeving te genieten. Anders dan gisteren, toen was het jagen om de afstand te overbruggen. Het zijn vanaf Neubrandenburg tot Berlijn grote natuurgebieden, veel bossen en veel water, meertjes.

We rijden via Oranienburg naar Berlijn en daar is onze eerste koffiestop bij een Italiaans restaurant. Heerlijke koffie daar.

Dan verder, het wordt steeds drukker richting de stad. De fietspaden zijn zeer verwarrend, soms links, dan weer rechts van de weg, dan mag je de rijbaan weer op, en dan het voetpad. Beetje een rommeltje zeker als er ook nog eens aan de weg wordt gewerkt. Rond 12.00 uur rijden we de stad in om een uurtje later bij de Brandenburger Tor te staan. We hebben het weer geflikt. Unter den Linden doen we een biertje en genieten van het moment. Daarna gaan we het hotel opzoeken, wassen en verslag maken.

Morgen hebben we een vrije dag en gaan de stad bekijken. Morgen zal er dus geen verslag zijn maar vrijdag in de trein naar Leipzig zullen we u vertellen wat we zoal van Berlijn vinden.