dag 1. Maandag 10 augustus 2015. Nieuw Vennep - Katwijk - Schoonhoven- Heusden - Heeswijk Dinther

10 augustus 2015 - Heeswijk Dinther, Nederland

Dag 1.  Nieuw Vennep - Katwijk - Schoonhoven - Heusden - 's Hertogenbosch - Heeswijk Dinther

152 km in 6.09 uur, gemiddeld 24.9 km/uur, 139 hoogtemeters, sluierbewolking, 18 tot 27 graden, wind van rechts kracht 4

"Rector Lingg heeft onze pelgrimage naar Santiago gezegend"

Erg stoer van Paul, hij is al om 8 uur vanuit Nieuw Vennep vertrokken en rijdt 25 km extra om mij in Katwijk op te halen. Het was voor hem veel makkelijker een uur later te vertrekken en dan bij ons in Hazerswoude aan te sluiten.

Vandaag is het zijn 2e rit op een aluminium huurfiets, de teller staat nu op 75 km. Vrijdag heeft hij pas deze zwarte fiets opgehaald bij zijn fietsenmaker. Op deze fiets, met een ronde zadelpen, kan de kleine bagagetas van Willem Guyt namelijk wel onder het zadel gemonteerd worden.

Zijn eigen gestroomlijnde carbon Balk fiets, met een ovale zadelpen, laat hij thuis, die fiets zal de barre tocht naar Santiago niet overleven is de mening van zijn fietsenmaker. Zaterdag was zijn eerste trainingsrit met bepakking van 50 km naar Katwijk op deze tweedehands fiets, dat is dus de hele voorbereiding van Paul op de pelgrimage op deze fiets.

Deze Specialized kan hij de komende weken voor 100 euro huren of na de tocht voor 350 euro kopen bij Balk.

Paul wil om 9 uur aanwezig zijn bij het uitzwaaien op de Boulevard in Katwijk en meteen koploper worden in het klassement van de meeste fietskilometers naar Santiago.

Nog stoerder is zijn vrouw Cora, want zij brengt hem op een gele racefiets in een stoer wit fietskostuum.

Tot mijn verbazing zijn er wel 6 fietsers uit Noordwijk, die ons uit de wind gaan houden tot Schoonhoven nl. Gerard Duyndam, Kees Spruyt, Willem Ouwerkerk, Huug van Hal, Piet Groen en Simon Rog.

Verder rijden tot Heeswijk Willem Guyt en Bert Vliegenthart mee, zij willen de oude Hejgers Adriaan ontmoeten.

Door het mooie Groene Hart rijden we langs de Reeuwijkse Plassen en door de Vlist naar Schoonhoven.

Ik trakteer de mannen 1 dag na mijn verjaardag op koffie en appeltaart in de Blauwe Duif.

Mijn fietsenmaker Ron van Rooy uit Oss is ons na het voeren van zijn bijen en het openen van de fietswinkel Mutsaers in Schijndel tegemoet gefietst en drinkt de koffie mee in Schoonhoven.

Om 12 uur nemen we afscheid van de Noordwijkers en steken nu met zijn vijven de Lek over.

Ron en Bert nemen de kop langs de provinciale weg richting Gorkum.

Met 35 km in het uur rijden we tegenwind en tijdens de beklimming van de Waalbrug kom ik op het idee, dat deze mannen zo niet mee moeten gaan naar Santiago. Met dit tempo zijn we dan elke dag om 13 uur al in het hotel. Toch is wel lekker met 3 sterke mannen voor ons over de dijken uit de wind naar Heusden te fietsen.

In Heusden worden de magen gevuld met een uitsmijter in restaurant Havenzicht.

Daarna komt de Sint Jan in 's Hertogenbosch in zicht en wordt ook van binnen bewonderd.

Helaas is de pastoor niet in het parochie huis, dus we hebben geen stempel in ons paspoort kunnen scoren.

Om half 5 komen we aan bij Adriaan en Margriet in het Rukven, Peter Rijnierse is er ook al.

Ons vochttekort wordt aangevuld met bier en veel frisdrank.

Willem en Bert rijden weer terug naar den Bosch en nemen dan de trein terug naar de kust.

Paul en ik gaan douchen en daarna trekken we onze mooiste kleren aan een bijeenkomst bij rector Lingg thuis.

Rector Lingg geeft ons daar de zegen in zijn museale woning met erg veel Jakobus relikwieën.

De zegen wordt met champagne beklonken met veel uitleg over het feit dat pelgrimeren niet alleen een sportieve uitdaging is.

In het Bomenpark nuttigen we met de rector en Margriet erbij een culinaire voedzame maaltijd, die met rode Ventoux wijn wordt weggespoeld.

Erg vermoeid schrijf ik nu het dagverslag, maar zie toch alweer uit naar morgen.

Alle 4 pelgrims gaan dan echt zelf op pad.

Groet van Adriaan, Peter, Paul en Gert